Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt tämäkin on totta: Kesärengas, jossa on talvikumin ominaisuuksia

Tältä näyttää kesärengas, jossa on talvirenkaan ominaisuuksia.
Tältä näyttää kesärengas, jossa on talvirenkaan ominaisuuksia.
Julkaistu 03.03.2016 17:54

MTV LIFESTYLE

Uuden kesärenkaan väitetään olevan turvallisempi varhaiskeväällä ja myöhäissyksyllä.

Rengasvalmistaja Michelin lupaa renkaansa tarjoavan luotettavat ja turvalliset ajo-ominaisuudet varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn – erittäin vaihteleviin keliolosuhteisiin, jotka Suomessa vallitsevat näinä vuodenaikoina.

- Suomessa ja meillä Pohjolassa yleensäkin on neljä selkeästi erottuvaa vuodenaikaa. Silti ajamme vain kahdentyyppisillä renkailla: kesä- ja talvirenkailla. Keväät ja syksyt ovat lämpötilaltaan ja keliolosuhteiltaan erittäin vaihtelevia, minkä vuoksi renkaiden vaihdon ajankohdan määrittäminen aiheuttaa autoilijoille aina päänvaivaa, toteaa markkinointipäällikkö Michel Pfeiffer Micheliniltä.

Kesärenkaat huonoja kylmällä, talvirenkaat lämpimällä

Suomessa on kaksi rengaskategoriaa, joiden käyttö on määritelty lainsäädännöllä: kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella. Talvirengaspakko on voimassa joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Talvisia kelejä esiintyy lyhyt- tai pitempikestoisina jopa viiden kuukauden ajan, loka- marraskuussa ja maalis-toukokuussa, Talvirenkaat ovat paikallaan, kun tiet ovat lumisia, jäisiä ja sohjoisia. Kesärenkaat toimivat luotettavasti, kun lämpötila ylittää seitsemän astetta. Talvirenkaiden ominaisuudet taas huononevat lämpimämmässä säässä eivätkä ne yllä kesärenkaan ominaisuuksiin, jolloin niillä ajaminen ei ole turvallista.

A-luokitus vesikelin jarrutuksissa ja talvikelpoisuuskin kohdillaan

Michelinin rengas on saanut EU:n rengasmerkintäjärjestelmän mukaisen parhaan A-luokituksen jarrutuksessa märällä alustalla.

CrossClimate-nimellä ristitty rengasmalli on saanut sekä M+S- (muta ja jää) että 3PMSF- (3-Peak Mountain Snow Flake) merkinnät osoitukseksi talvikelpoisuudestaan. 3PMSF-merkintä kertoo hyvästä jarrutus- ja kiihdytyskyvystä lumella.

Michelin perustelee renkaan ideaa esimerkiksi sillä, että renkaanvaihtoa ei tarvitse kytätä säiden suhteen yhtä herkeämättä kuin nykyisillä talvi- ja kesärengasmalleilla.

Kolmenlaista teknologiaa yhdessä

Michelinin tiedotteen mukaan renkaan suorituskyky perustuu kolmen teknologian yhdistämiseen samassa renkaassa:

- Uusi ”älykäs” kumiseos - kulutuspinnan erittäin joustava kumiseos mukautuu tarkasti tienpinnan pienimpiinkin epätasaisuuksin ja pintakuvio saa hyvän otteen tiehen. Renkaan pito on erinomaisen vaihtelevissa keliolosuhteissa niin kuivalla, märällä kuin lumisellakin ajoalustalla.

- Kulutuspinnan tiheä V-kuviointi yhdessä tehokkaiden lamellien kanssa antaa erinomaisen pidon kuivalla ajoalustalla, ja lumella se parantaa etenemiskykyä. Lisäksi renkaalla on erinomainen kulutuskesto.

- Pintakuvion innovatiivinen särmikäs muotoilu ja itselukkiutuvat 3D-lamellit ovat ainutlaatuinen yhdistelmä kesärenkaan ja talvirenkaan teknologiaa. Voimakkaasti aaltomaiset, kuvion pohjaan saakka ulottuvat lamellit antavat erinomaisen pidon lumella ja märällä ajoalustalla. Lamellin lukkiutuminen kuivalla ajoalustalla tehostaa merkittävästi jarrutusta.

Michelinin uutuusrengas luokitellaan Pohjoismaissa kesärenkaaksi. Se tulee myyntiin 23 rengaskoossa 15-17-tuumaisena. Valikoima kattaa 69 prosenttia Suomen markkinoista. Vuoden 2016 aikana tuodaan markkinoilla 20 rengaskokoa lisää.

Lähde: Michelin

---

Tämä Volvo-kuljettaja varasti huomion suorassa lähetyksessä

0:45Volvo-kuski hämmensi suorassa lähetyksessä

Lisää aiheesta:

Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiatLuottaisitko kumirunkoiseen nastaan? Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tuntuu hyvältäTalvirengaskausi lähestyy – Michelin tähtää kärkeen ennätyksellisellä nastamäärälläKitkarengas on surkea kesärengas – räjähdysvaara!Talvirenkaat alla, mutta tiellä reilusti vettä – kannattaisiko vaihtaa kesärenkaat?Miten erottaa kitkarenkaat kesärenkaista?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas