Syksyllä esitellyn Renault Zoen toimintamatkaa on saatu pidennettyä edellisestä versiosta jopa 25 prosentilla, vaikkei akuston fyysinen koko ole kasvanut lainkaan. Myös hinta on pudonnut.
Sähköautoissa ominaisuuksien ja hinnan kehitys näyttää noudattelevan kulutuselektroniikasta tuttua polkua. Uusi ja monin tavoin parempi onkin väistyvää mallia edullisempi.
Näin on käynyt myös Euroopan myydyimmälle sähköautolle, Renault Zoelle, jonka uudistettu malli rantautui nyt Suomeen. Akun kapasiteetti on kasvanut 25 prosenttia, mutta auton hinta putosi 4 000 euroa. Malliston hinta asettuu nyt välille 29 390–32 990 euroa, mistä on vähennettävissä vielä valtion 2 000 euron hankintatuki.
Akusto ei ole ulkomitoiltaan sen suurempi kuin aikaisemminkaan, mutta samoihin kuoriin on pakattu entistä enemmän energiaa. Suomessa Zoe myydään aina 52 kilowattitunnin akulla, ja toimintamatkaa siitä irtoaa 395 kilometriä (WLTP), mikä sekin on neljänneksen aiempaa enemmän.
Kuten aiemminkin on usein todettu, todellinen toimintamatka riippuu ajotavasta, ajo-olosuhteista, ulkolämpötilasta... Suomen Renaultin nettisivuston laskuriin voi syöttää erilaisia muuttujia, joiden avulla todellista kantamaa omassa käytössä voi arvioida.
