Nyt skarppina liikenteessä! Asiantuntijalta jyrkkä ei "koululaisgiljotiinille"

Uusi liikennemerkki muuttaa autoilijan ja pyöräilijän ajojärjestystä 1:58
Uuden tieliikennelain tultua voimaan perinteisten väistämismerkkien eli kärkikolmion ja stop-merkin lisäksi väistämisvelvollisuuden autoilijalle tuo uusi liikennemerkki ”väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten autoilijan tulisi huomioida lasten palaaminen kouluihin ja päiväkoteihin?

Vastaus: Lapset palasivat torstaina kouluun noin parin kuukauden tauon jälkeen. Käytännössä tilanne vertautuu jokasyksyiseen koulun aloitukseen – autoilijoilta edellytetään siis erityistä tarkkaavaisuutta.

Liikennesäännöt ja liikenteessä liikkumisen rutiinit ovat saattaneet monen koululaisen kohdalla unohtua – onhan kotiopetuksessa vietetty aikaa jo lähes kesäloman verran. Riskiä lisää myös tulevan kesäloman läheisyys, mikä saa ajatukset harhailemaan kaikkialle muualle, pois liikenteestä.

Keskeiset haasteet: Pieni koko ja arvaamattomuus

Lasten kohdalla autoilijan on syytä muistaa realiteetit: lapsi on pienikokoinen ja arvaamaton. Pieni koko aiheuttaa ongelmia sekä lapselle että autoilijalle. 

Lapsi seuraa liikennetilannetta varsin matalalta. Aikuinen voi samaistua lapsen maailmaan ja mahdollisuuksiin tehdä havaintoja menemällä hetkeksi kyykkyyn ennen tien ylitystä. Kannattaa kokeilla, tulet yllättymään: Kyky tehdä havaintoja on varsin rajallinen – aikuisillekin vaikeista etäisyyksien ja nopeuksien arvioinnista puhumattakaan. 

Vastaavasti pieni lapsi jää autoilijan silmissä helposti piiloon esimerkiksi pysäköityjen autojen taakse. Autoilijalta edellytetäänkin huolellisuutta ja varovaisuutta: Lapsi on elävä varoitusmerkki, joka saattaa syöksyä pysäköityjen autojen välistä ajoradalle. Syy voi olla klassinen ryntäys pallon perässä, tien toisella puolella nähty kaveri tai vaikkapa mielikuvitusperhosen kiinniottaminen. 

Uuden tieliikennelain myötä 1.6.2020 alkaen voimaan tulee tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus: ”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.” Toisten virheisiin varautumista ennakoimalla edellytetään siis jatkossa aina. Lain esitöiden perusteella aikuiselta tienkäyttäjältä tultaneen edellyttämään ennakointia enemmän kuin lapsilta – erityisesti koulujen ja päiväkotien läheisyydessä. Ennakointivelvoitteen soveltamisesta ei kuitenkaan vielä ole oikeuskäytäntöjä.

Jyrkkä ei koululaisgiljotiinille

Jos lapsi on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on hänelle annettava esteetön kulku – aivan kuten jalankulkijalle aina. Jos suojatie on sellaisessa paikassa, että samaan ajosuuntaan on useampia ajokaistoja, on autoilijan syytä hiljentää hyvissä ajoin ennen suojatietä. Mikäli esteettömän kulun takaamiseksi on pysähdyttävä, tulisi tämä tehdä jo noin parikymmentä metriä ennen suojatietä. Tällöin viereistä kaistaa lähestyvän ajoneuvon kuljettajalla on paremmat mahdollisuudet havaita jalankulkija suojatiellä eikä erittäin vaarallista koululaisgiljotiinia pääse syntymään. 

Vaikka sääntö pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle, ennen sen ohittamista, on ehdoton, näkee tätä rikottavan valitettavan usein. Näin ei tietenkään tulisi olla, mutta valitettavasti on. Toimimalla edellä kuvatulla tavalla jo ensimmäisenä tilanteeseen saapuvan auton kuljettajan on mahdollisuus estää vaaratilanteen syntyminen.

Vältä peruuttamista

Poikkeustilanne näkyy myös päiväkotien pihoilla. Jo normaalioloissakin monen päiväkodin pysäköintialueilla on melkoinen kaaos aamulla ja iltapäivällä, koska iso osa vanhemmista lähtee töihin ja palaa töistä samoihin aikoihin. Nyt poikkeusoloissa tilanne pihoilla ruuhkautuu entisestään, kun vanhempia ei ainakaan kaikilla paikkakunnilla päästetä sisään päiväkotiin sen enempää aamulla riisumaan kuin illalla pukemaankaan lastaan. Tilanne paitsi ruuhkauttaa, myös hämmentää ja kiristää tunnelmaa. Vahinkoja sattuu herkästi peruuteltaessa ahtaalla pysäköintialueella ajatusten harhaillessa itkemään jääneessä lapsessa. Asiaa ei juuri auta se, että samaisella pysäköintialueella liikkuu samanaikaisesti paljon muiden lapsia. 

Paras keino välttää parkkipaikkakolhut – tai pahimmillaan yliajot – on välttää peruuttamista. Tämä onnistuu käytännössä parhaiten valitsemalla pysäköintiruuduksi sellainen, johon pääsee ajamaan toisen ruudun läpi, nokka edellä. Kun päiväkodilta sitten jatkaa matkaa, onnistuu ruudusta lähtökin nokka edellä. 

Mikäli läpiajettavaa ruutua ei ole tarjolla, kannattaa pysäköintiruutuun ajaa mieluummin peruuttamalla kuin nokka edellä: Ruutuun peruuttaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin ruudusta pois peruuttaminen. 

Suosi peruutuskameraa

Päiväkotikuljetuksissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia peruutuskameralla varustettua autoa, mikäli perheestä sellainen löytyy. Peruutuskameran avulla näkee esimerkiksi auton takana olevan pienen lapsen, jota ei pääsääntöisesti pysty havaitsemaan taustapeilistä.

Lue myös:

    Uusimmat