Nyt se on testattu – jarrutusmatka on nyt 20 prosenttia pienempi kuin vuonna 2000

Kesän sadesäillä ajettaessa ajoturvallisuuden tärkein tekijä on laadukas rengas. Laaturenkaiden kehitys on mahdollistanut sen, että renkaiden jarrutusmatkoja on pystytty lyhentämään 20 prosentilla vuodesta 2000. 

Viimeisten 15 vuoden aikana autonrenkaat ovat olleet merkittävä tekijä turvallisuuden lisäämiseksi liikenteessä. Kun uuden renkaan jarrutusmatkoja verrataan vuoden 2000 rengasmallien vastaaviin, on ero lähes 20 prosenttia. Tämä kävi ilmi Continentalin suorittamassa testissä, jossa vuoden 2015 BMW 1-sarjan malli varustettiin vuoden 2000 renkailla ja toisessa, vuoden 2000-mallisessa autossa oli viimeisintä teknologiaa vastaavat renkaat. Näillä kahdella autolla ajettiin testiradalla märissä olosuhteissa.

Testissä havaittiin, että uusilla renkailla varustetun vuoden 2000 mallin auton suorituskyky ja pito olivat selvästi parempia uudempaan autoon verrattuna. Vuoden 2000 autossa ei ollut ajonvakautusjärjestelmää, mutta laadukkaiden renkaiden ansiosta tällä ei ollut suurta merkitystä. Uuden auton suoriutuminen vanhoilla renkailla sen sijaan putosi huomattavasti.

Testi osoittaa sen, että edes kaikkein kehittyneimmillä kuljettajan apujärjestelmillä ei pystytä kompensoimaan renkaiden kehityksen tuomaa hyötyä ajoturvallisuudessa. Vertailutesti korosti myös sitä, että vaikka uudet ajoneuvot on varustettu useilla apujärjestelmillä, niillä saavutetaan maksimaalinen suorituskyky vain, jos tämä pystytään renkailla siirtämään tehokkaasti osaksi pitoa.

Laaturengas pysähtyy nopeammin

Premium-luokan renkaiden valmistajat ovat luoneet jatkuvasti kehittyneempiä yhdisteitä renkaiden valmistamiseen sekä entistä paremman pidon takaavia renkaiden pintakuviointeja. Tämän seurauksena auton jarrutusmatkat ovat lyhentyneet, ajoneuvon käsittelytarkkuus on parantunut ja vierintävastus pienentynyt.

Kun verrataan märän kelin jarrutusmatkoja sadan kilometrin tuntivauhdista pysähdyksiin premium-luokan renkaan ja halvemman aasialaisen rengasvalmistajan renkaan välillä, ”halpisrenkaan” jarrutusmatka on neljä autonmittaa pidempi.

Renkaat ovat suurin ajonaikaiseen turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Myös vanhempiin henkilöautoihin kannattaa siis asentaa laaturenkaat, koska niillä voidaan korvata uusimpien turvallisuusjärjestelmien puuttumista ajoneuvosta.

Mittaa myös renkaan urasyvyys

Rengasvalmistajan ohella keskeinen vaikuttaja märän kelin jarrutusmatkoihin on renkaan urasyvyys. Kun märällä tiellä jarrutetaan sadan kilometrin tuntivauhdista pysähdyksiin autolla, jonka renkaissa on urasyvyyttä jäljellä enää lain vaatimat 1,6 millimetriä, on jarrutusmatka viisi autonmittaa eli 23 metriä pidempi uudella renkaalla jarruttamiseen verrattuna.

Vanhoilla renkailla varustetun auton nopeus on siis vielä 56 kilometriä tunnissa, kun uusilla renkailla varustettu auto on jo täysin pysähtynyt. Neljän millimetrin urasyvyyden renkailla varustetulla autolla jarrutusmatka on 13 metriä pidempi, ja jäännösnopeus 45 km tunnissa.

Lähde: Continental Rengas Oy

Lue myös:

    Uusimmat