Mainos

Nyt liikkumaan! Tiesitkö näistä treenaamisen hyödyistä?

Liikunnan tiedetään olevan hyvästä, mutta väljällä määritelmällä itseään voi olla vaikeaa motivoida marraskuun pimeään lenkkeilemään.

Liikunta on lääke moniin fyysisiin sairauksiin, mutta sillä on myös myönteinen vaikutus mielenterveyteen. Jos päivittäinen liikunta-annos olisi mahdollista ottaa pillerin muodossa, kyseinen nappi kuuluisi jokaisen lisäravinnelistalle. Niin monipuolisia terveysvaikutuksia liikunnalla nimittäin on.

Virkistää aivoja

Ihmisten aivot, mieli ja keho toimivat kokonaisuutena. Treenaaminen lisää aivojen verenkiertoa, joka mahdollistaa uusien hermosolujen välisten yhteyksien muodostumisen.

Liikunnalla onkin aivoille monenlaista hyötyä. Säännöllinen ja kohtuullinen treenaaminen lisäävät stressinsietokykyä ja edistävät mielenterveyttä esimerkiksi masennusta vähentäen. Lisäksi riittävä liikunta parantaa muistia, auttaa oppimaan nopeammin ja ehkäisee Alzheimerin tautia.

Tekee onnellisemmaksi

Tutkimusten mukaan monenlaiset eri liikuntamuodot piristävät ihmismieltä. Liikkuessaan aivot erittävät serotoniinia, dopamiinia, endorfiineja ja noradrenaliinia, jotka lievittävät kiputiloja, vähentävät stressiä ja nostavat mielialaa.

Liikunnalla voikin ennaltaehkäistä riskiä sairastua masennukseen ja hoitaa esimerkiksi kaamosmasennuksen oireita.

Hidastaa ikääntymistä

Reipas liikunta auttaa ihmisen soluja uudistamaan iän myötä rapistuvia soluelimiä. Parhaiten asian ajaa intervallitreeni, jonka aikaansaamia myönteisiä tuloksia ei tutkijoiden mukaan voi saada millään lääkkeillä. Tiukka treeni parantaa liikkujan energiantuotantokykyä ja insuliiniherkkyyttä, mikä puolestaan vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

Pienimuotoisessa tutkimuksessa huomattiin myös, että liikunta hidastaa solujen ikääntymistä. Tutkijat havaitsivat treenaamisen lisäävän niiden molekyylien tasoja, jotka suojaavat solun vanhenemista sääteleviä telomeerejä.

Saa ihon näyttämään hehkeämmältä

Aerobinen liikuntaa kiihdyttää ihon pintaverenkiertoa ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Lisääntynyt hapen ja ravintoaineiden kuljetus edistää ihon terveyttä ja voi jopa saada haavat paranemaan nopeammin. Riittävän pitkä treenaaminen lisää myös ihon hiussuonien määrää.

Voi nopeuttaa sairauksista paranemista

Aiemmin lääkärit saattoivat kehottaa potilaitaan lepoon, mutta nykyään tiedemiehet ovat vastakkaisella kannalla. Liikunnasta voi nimittäin olla apua vakavien sairauksien, kuten kakkostyypin diabeteksen tai sydänkohtauksen, hoidossa

Rajuun liikuntaan ei välttämättä ole syytä. Jo hieman sykettä kohottavasta kävelylenkistä hyötyvät niin sydän, verensokeritasot kuin mielikin.

Vähentää matala-asteista tulehdusta

Ihmiskeho käyttää pääsääntöisesti energianlähteinään sekä hiilihydraatteja että rasvoja. Rasvan muuttaminen käytettäväksi energiaksi vaatii kuitenkin paljon happea. Koska aerobinen liikunta kehittää kehon hapenkuljetuskykyä, se myös auttaa rasvan käyttöönottamisessa.

Rasvasolut tuottavat matala-asteista tulehdusta ruokkivia aineita. Treenaus onkin omiaan hillitsemään kehon matala-asteista tulehdusta, sillä pitkään jatkanut liikuntaharrastus vähentää rasvasolujen määrää kehossa.

Lähde: Time, Duodecim

***

0:56

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.