Volkswagen-konsernin espanjalaisbrändi Seat loikkaa sähköautojen maailmaan kaupunkikieputteluun tarkoitetulla Mii electric -mallilla.
Kaikki haluavat osansa sähköistyvästä liikenteestä. Seat esitteli keväällä Geneven autonäyttelyssä konseptin ensimmäisestä konsernin MEB-pohjalevyä käyttävästä sähköautosta, ja omaksi brändikseen eriytetyn Cupran merkin alla nähtiin vuonna 2020 markkinoille tuleva pistokkeesta ladattava hybridi. Näitä ennen markkinoille kuitenkin ehtii nyt Seat on Tour -kiertueen lähtöpisteessä Oslossa esitelty Seat Mii electric.
Kaupunkiauto Mii jakaa perusrakenteensa konsernisisarten kanssa. Volkswagen up!:sta sähköversio on ollut tarjolla jo jonkin aikaa, ja Skoda liittyi joukkoon uudemmalla tekniikalla pari viikkoa sitten. Nyt on vuorossa Mii electric, joka jakaa tekniikan Skoda Citigo e iV:n kanssa.
Akuston kapasiteetti Seatissa on 36,8 kWh, minkä myötä yhdellä latauksella pääsee WLTP-syklin mukaisesti 260 kilometriä. Auto tarjoaa mahdollisuuden 7,2 kW AC-lataukseen, jolla 80 prosentin lataus on mahdollista saavuttaa neljässä tunnissa. 40 kW DC-latauksella CCS-pikalatausjärjestelmällä sama varaus saavutetaan noin tunnissa.
2:04


