Nykynuori tasavertainen keskustelija raha-asioissa

Nuoret vaikuttavat vuodessa vanhempiensa ostopäätöksiin jopa 400 miljoonan euron edestä.

Musiikkikanava MTV Networksin tuoreen tutkimuksen mukaan nuorilla on odotettua suurempi vaikutus vanhempiensa ostopäätöksiin.

Tutkimus ”It´s all about the money” on selvittänyt ensimmäistä kertaa kuka perheen ostopäätösten takana todella seisoo. Ostokäyttäytymistä tutkittiin kodinelektroniikan, huonekalujen, ruoan, hygieniatuotteiden, matkojen, autojen ja matkapuhelimien osalta.

Huomenta Suomessa vierailleet tutkijat eivät kuitenkaan ole yllättyneitä tuloksesta.

- Ei se kyllä minun korviini kuulosta suurelta. Alle 18-vuotiaat lapset saavat yhteenlaskettuna saman verran viikkorahoja, sanoo tutkija Terhi-Anna Wilska Turun kauppakorkeakoulusta.

Tutkija Wilskan mukaan merkittävää on huomata se, että nuori on nykypäivän perheessä tasavertainen keskustelija myös raha-asioissa.

- Lapsen ja nuoren asema on tullut merkittävämmäksi, he ovat perheessä entistä tärkeämpiä. Heidän kanssaan myös jutellaan enemmän.

Myös musiikkikanava MTV Networksin kanavajohtaja Eija Morottaja sanoo, että nuorten asema perheessä on selkeästi muuttunut.

- Tämä toivottavasti opettaa lapsia ymmärtämään rahan arvoa, kun he ovat rahankäytössä ja päätöksenteossa mukana.

Tutkija Wilska sanoo, että nuoret ovat usein todella yllättyneitä siitä, mitä tavarat ensimmäiseen omaan asuntoon maksavat.

- Jos nuorilla on hyvä ja oikea kuva taloudenpidosta, niin se on pelkästään hyvä asia.

Tyttöjä kiinnostaa raha enemmän

Nuorten vaikutus vanhempien kulutustottumuksiin on suurin kategorioissa välipalat ja makeiset. Rahassa mitattuna vaikutus on kuitenkin merkittävin kalliimmissa ostokategorioissa, kuten autoissa ja matkoissa.

Tutkimuksessa tuli selkeästi esille, että tytöillä on enemmän kiinnostusta perheen raha-asioita kohtaan kuin pojilla. Äidit ovat selkeästi vastaanottavaisempia nuorten mielipiteille kuin isät. Äidin ja tyttären suhde on merkittävä, kertoo kanavajohtaja Eija Morottaja.

- Äiti saa tyttärestä hyvää sparriapua ruokahankinnoissa tai lomamatkoista puhuttaessa, jopa kännykkäoperaattoreita mietittäessä.

Tutkimustulokset ovat melko samanlaisia kaikissa Pohjoismaissa. Ainoastaan Tanskassa nuorten vaikutus vanhempien ostopäätöksiin on hieman muita Pohjoismaita vähäisempi.

Tutkimukseen vastasi 600 suomalaista 15-26-vuotiasta nuorta ja 400 vanhempaa.

Lue myös:

    Uusimmat