MTV Uutisten toimittajat kokeilivat, miten ristikoiden ratkominen onnistuu, kun siinä pitää tietää nykynuorien sanoja, kuten skillssit ja Lohilo.
Unohda mummon kahviristikot! Nuorille aikuisille suunnatut Pop-Ristikot myydään kaupoista loppuun kerta toisensa jälkeen.
Keväällä 2024 Ano Miettinen sai idean kehittää ristikoita uudesta kulmasta opinnäytetyönsä yhteydessä. Hän huomasi, että perinteiset ristikot vilisivät sanoja, joita nykynuoret eivät tunnista.
– Monet ristikot sisälsivät sanoja, joita en ollut koskaan kuullutkaan, Miettinen kertoi maaliskuussa MTV:n haastattelussa.
Miettinen päätti kokeilla toisenlaista lähestymistapaa.
Pop-Ristikot ovat visuaalisesti perinteisiä kuvaristikoita, mutta sanasto on päivitetty. Mukana on tämän päivän puhekieltä, englannista lainattuja sanoja ja nuorten suosimia ilmauksia.
Miettiselle tärkeää on, että Pop-Ristikot tarjoavat nuorille ruudun sijasta jotain muuta tekemistä.
Pop-ristikoista on tullut nuorten hupia. Osaisitko sinä yleisimmät ristikkosanat?
10:17Katso Ano Miettisen Viiden jälkeen -ohjelman haastattelu tästä.
Toimituksen väki testiin
Ensimmäinen Pop-Ristikko julkaistiin syyskuussa 2024. Tämän vuoden kesäkuussa ristikoista julkaistiin jälleen uusi ja odotettu numero.
MTV Uutisten toimituksessa päätettiin testata, kuinka eri ikäpolvet pärjäävät uudistetuissa ristikoissa.
Vanhempaa kaartia edustaneet Kimmo Norokorpi ja Krista Rastamo joutuivat nopeasti vaihtamaan sivua, kun vastaan tuli liian vieraita sanoja.
– Perinteiset ristikot ovat parempia, Rastamo toteaa.
– Pakko sanoa, ettei teillä ole kestävyyttä edes lukea näitä, nuoria edustanut Sara Güven sanoo.
Katso jutun alussa olevalta videolta, kuinka ristikkotestaajat suoriutuivat.