Nuori suomalaisnainen kehitti kampaamoista tutun hiushoidon kotikäyttöön – myy nyt pakkauksen joka toinen minuutti: "Se on vaatinut niin monet itkut ja paniikit"

Suomessa syntynyt Georgiana kehitti hiustenhoitoon liittyvän tuotteen, joka on alle vuodessa kehittynyt miljoonabisnekseksi.

Porvoossa romanialaisille vanhemmille syntynyt, kahdeksan vuotta sitten opintojen perässä Tallinnaan muuttanut Georgiana Grudinschi, 27, tiesi aina haluavansa yrittäjäksi. Yrittäjyydessä nuorta naista kiehtoi riippumattomuus ajasta ja paikasta, sekä itsensä haastaminen. Olisiko hänestä siihen?

– Olen aina tiennyt olevani tosi yrittäjähenkinen, Georgiana kuvailee itseään MTV Uutisille.

Georgiana luki itsensä kauppatieteiden maisteriksi ja hankki itselleen työpaikan erään yrityksen alaisena, mutta mielessä kyti taustalla ajatus siitä, että jossain kohtaa olisi pakko irrottautua työelämän oravanpyörästä ja ryhtyä oman itsensä herraksi.

Oltuaan kolme vuotta työelämässä hän irtisanoutui työstään ja alkoi kehittää omaa yritystään. Häneltä meni tuotteen suunnittelussa ja valmistajan metsästyksessä noin puoli vuotta. Niin syntyi kotihoitoon tarkoitettu hiuksia silottava hoitopaketti, O’wow Kit.

O’wow:n nettikauppa perustettiin elokuussa 2019.

– Ottaen huomioon maailmantilanteen, niin tämä on todella otollista aikaa tehdä nettibisnestä, hän kertoo.

– Muistan aloittaessani miettineeni, että jos saan kymmenen tilausta päivässä, niin tämä on bisnes. En olisi uskonut, että yhdeksän kuukauden päästä oltaisiin tässä pisteessä!

Brittilehti huomioi menestyksen

Ja menestystä on tullut. Tahti on tällä hetkellä vuositasolla kolmen miljoonan euron liikevaihdon luokkaa. Pelkästään viimeisen kuukauden aikana tuotetta on myyty 6 000 kappaletta, mikä on liikevaihdossa mitattuna reilut 320 000 euroa. Naisen menestyksestä uutisoi muun muassa Daily Mail.

Tänä keväänä tuotteen menekki on ollut hurjaa. Jos kestotilaajien tilaukset lasketaan mukaan, hoitoa myydään yksi tuote joka toinen minuutti.

Elämä yrittäjänä ei ole kuitenkaan ollut helppoa.

– Se on vaatinut niin monet itkut ja paniikit. Olen tehnyt 14-tuntisia työpäiviä viimeiset puoli vuotta.

Aikaa ei ole muulle elämälle paljoa jäänyt.

– Nyt ollaan yhdeksän kuukautta oltu markkinoilla. Vaikka se tuntuu lyhyeltä ajalta, niin itselleni se ei todellakaan tunnu siltä, että menestys olisi tullut yhdessä yössä, Georgiana sanoo.

Säännöllinen salongissa vierailu vei aikaa ja rahaa

Idean tuotteeseensa Georgiana sai omasta arjestaan. Hän oli vuosien ajan käynyt säännöllisesti kampaamoissa silottamassa hiuksensa.

– Se tuntui vaan niin järjettömältä ajan ja rahan käytöltä, koska siinä käytettävä tekniikka on niin helppo, hän kertoo.

Niin helppo, että sen olisi voinut tehdä jopa itse kotona, hän ajatteli. Hiuksia silottava keratiinihoito voi maksaa kampaamoissa useita satasia. Hoidossa saatetaan käyttää myös monia ärsyttäviä ja terveydelle jopa vaarallisia aineita.

– Pari vuotta sitten, kun kävin viimeisen kerran kampaajalla tekemässä tämän hoidon, niin huomasin hiuksiini käytetyn aineen olevan todella vahvaa ja myrkyllistä. Silmäni kyynelehtivät ja niitä poltteli, Georgiana kertoo.

"Siitä se idea sitten lähti"

Tutkiessaan silottavia hiushoitoja, hänelle selvisi, että suurin osa hoidoista, joita kampaamot käyttävät, sisältää formaldehydiä. Se on vahva kemikaali, joka ilmaan vapatuessaan on karsinogeeni ja haitallinen terveydelle. Ilmeni kuitenkin, että vastaavan hoidon olisi mahdollista kehittää niin, ettei siinä ole formaldehydiä.

Georgiana selvitti, miten hän voisi tehdä hoidon itse, mutta huomasi pian, ettei kuluttajalle ollut tarjolla vastaavan efektin tuovaa tuotetta. Silotuksen saattoi saada vain hiussalongeista. Koska kauneudenhoito kiinnosti häntä, huomasi hän markkinaraon, mihin iskeä.

– Siitä se idea sitten lähti, Georgiana naurahtaa.

Kauneudenhoidosta helpompaa

Hiuksia silottava keratiinihoito on normaalisti kampaajan hiuksiin tekemä pitkäkestoinen silottava tehohoito. Vaikutus voi kestää parista kuukaudesta jopa puoleen vuoteen.

Yleensä silotushoitoa suositellaan kaikille, jotka kärsivät vaikeasti hallittavista hiuksista olivat ne sitten karheat, käsittelyistä kärsineet, kiharat tai afrot. Silottavia hoitoja mainostetaan tuomaan hiustenhoitoon helppoutta, kiiltoa tai silkkisyyttä.

Myös kotihoitona tehtävä O’wow lupaa viedä karheuden ja pörröisyyden pois jopa kolmeksi kuukaudeksi. Georgiana myös lupaa, että hiuksia voi edelleen halutessaan muotoilla ja kihartaa, eli hoito ei jätä hiuksia veltoksi, piikkisuoraksi ja päätä peittäväksi latteaksi verhoksi.

Aine levitetään hiuksiin suihkuttamalla, niin, että hiukset ovat kauttaaltaan aineen peitossa ja sen annetaan vaikuttaa tunnin verran. Sen jälkeen aine huuhdellaan hiuksista pois ja hiukset föönataan kuivaksi. Kuivat hiukset käsitellään vielä tarkasti suoristusraudalla, jonka avulla hoito lukittuu hiuksiin jopa kolmeksi kuukaudeksi.

Tuloksena pitäisi olla suorat, silotellut hiukset, joita ei saa pestä seuraavaan 48 tuntiin.

Koska tuote ei ole permanentti, haihtuu se vähitellen hiuksista pois. Hoidon mukana tulee myös sulfaattivapaa shampoo ja hoitoaine.

– Sulfaatti on huonoksi hiuksille ja päänahalle ja pesee efektin aika nopeasti pois, Georgiana ohjeistaa.

Kauneudenhoito merkitsee Georgianalle helppoutta.

– Kauneudenhoidon pitäisi olla helppoa ja kivaa. Se on nykyisin ihan liian vakavaa ja monimutkaista, hän kertoo.

"Oli se minullekin iso kynnys"

Menestys ei ole Georgianalle rahassa mitattavaa. Hänelle tärkeintä on se, että hän pystyy omasta intohimostaan tekemään itselleen elannon. Tärkeintä on itsensä haastaminen.

– On ollut ihanaa, että niin monet mimmit ovat laittaneet viestiä, hän kertoo.

Palautteissa ovat toistuneet tarinat siitä, että ideoita olisi monella oman yrityksen pohjalle, mutta uskallusta ryhtyä tavoittelemaan omia unelmia ei vielä ole.

– Oli se minullekin iso kynnys lähteä hyvästä ja varmasta työpaikasta tekemään jotain, mistä ei ollut lähtökohtaisesti mitään kokemusta.

"Tärkein asia menestyksen kannalta..."

Georgianan alkutaival yrittäjänä ei ollut helppoa. Tähän mennessä hän on satsannut kaiken ylimääräisen myynneistä tuotteen markkinointiin. Hän suositteleekin muita nuoria yrityksiä panostamaan monipuoliseen markkinointiin ja PR-suhteiden kehittämiseen.

– Lähdin tekemään tätä todella pienellä budjetilla, Georgiana kertoo.

Tällä hetkellä tuotetta on pääasiassa markkinoitu Isossa-Britanniassa, mutta Georgiana on pikkuhiljaa kääntänyt katseensa pohjoismaihin ja myös Suomen markkinoille.

– Tärkein asia menestyksen kannalta on se, ettei lannistu. Vastoinkäymisiä tulee aina, ihan päivittäiselläkin tasolla, Georgiana kertoo ja kannustaa yksinkertaisesti ratkaisukeskeisyyteen ongelmissa ja epäonnistumisissa vellomisen sijaan.

Ratkaisukeskeisyyttä hän pitää omankin menestyksensä salaisuutena. Sen lisäksi hän muistuttaa, ettei yksin tarvitse pärjätä.

– Se on ihan yhtä lailla sinun tarinasi ja menestys, vaikka otat mukaan ihmisiä auttamaan, hän muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat