Nuoret surffaavat netissä ja lukevat aikakauslehtiä

Netistä etsitään nopeaa uutistietoa, viihdettä ja yhteisöllisyyttä. Aikakauslehdestä nuoret ovat valmiita maksamaan, jos se on hänen tyylinensä tai kertoo hänen harrastuksistaan ja elämäntilanteestaan.

Internet on 15–30 -vuotiaille nuorille välttämättömin ja tärkein media 11:n eri viestintäkanavan vertailussa. Netistä huolimatta aikakauslehtien suosio jatkaa kasvuaan. Sen sijaan sanomalehtien tilausmäärät alkavat laskea kiihtyvällä vauhdilla alle kymmenessä vuodessa, ellei sanomalehdille keksitä uutta roolia nuorten maailmassa.

Näin juuri valmistunut Nuoret ja Media -tutkimus arvioi nuorten mediakäyttäytymistä.

Netin suosio perustuu yhteisöllisyyteen ja viihteellisyyteen. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden osallistua ja saada tietoa monipuolisesti. Ylivoimainen enemmistö nuorista suhtautuu netin välittämään tietoon kriittisesti. Mikäli he kuitenkin kokevat pystyvänsä erottamaan oikean tiedon väärästä, netistä muodostuu nuorille maailmankuvan muodostamisen kanava.

Aikakauslehtien markkinat ovat voimakkaasti erikoistuneet ja koska nuori valitsee lehden oman elämäntilanteensa, -tyylinsä tai harrastustensa pohjalta, on valittu lehti lähes yhtä välttämätön kuin netti. Samalla nuori on lehteen vahvasti sitoutunut, jolloin sen hinnastakaan ei tule keskeistä kysymystä.

Nuoret kokevat vanhempien ihmisten lailla, että kiireen keskellä aikakauslehti rauhoittaa, se on aikaa itselle. Silloin kun aikakauslehti on itse valittu, ja sen viihteellinen toteutus vastaa nuorten odotuksia, lehti toimii tutkimuksen mukaan myös vahvana informatiivisen mainonnan kanavana.

Netti on nopein, viihteellisin ja yhteisöllisin

Sanomalehti joutuu kilpailemaan netin kanssa juuri niillä alueilla, joissa netti on nuorten mielestä vahvimmillaan eli reaaliaikaisuudessa ja maailmankuvan kokonaisvaltaisessa muodostamisessa. Ja tässä kisassa sanomalehti häviää. Netin yhteisöllisyydessä ja viihteellisyydessä sanomalehdellä ei ole edes kykyä haastaa nettiä.

Kuitenkin nuoret pitävät sanomalehteä ylivoimaisena luotettavien uutisten välittäjänä. He luottavat toimittajan kirjoittamaan uutiseen, kun kokevat, että vastuu sanomasta on viestin kirjoittajalla. Sen sijaan nuoret kokevat, että netissä vastuu sanomasta on kokonaisuutena lukijalla.

Sanomalehti voittaa nuorten näkökulmasta netin paikallisuudessa. Sanomalehdestä luetaan, mitä lähiympäristössä tapahtuu. Samoin sanomalehti pärjää erittäin hyvin mainoskanavana. Päivittäis- ja kulutustavaroiden mainostamisessa sanomalehti on ykkönen. Tosin ilmaislehdet haastavat sanomalehden tässä vahvasti.

Tutkimuksen tiedot ovat peräisin Nuoret ja Media -tutkimuksesta, jonka ovat tehneet Itella, Aikakauslehtien liitto, Sanomalehtien liitto sekä useat mediayritykset. Se toteutettiin internetissä ja vastaajien määrä oli 2100.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat