Sähköautojen mallimaassa Norjassa kuluttajaviranomainen on puuttunut japanilaisvalmistajan hybridien markkinointiin.
Aikoinaan liikenteen sähköistymisen edelläkävijän viittaa kantanut Toyota on sittemmin jäänyt autoteollisuuden sähköautovyörytyksessä takamatkalle – ja ihan vapaaehtoisesti.
Japanilaisvalmistaja on nimittäin keskittynyt hybridimalleihinsa ja haluaa pitää kaikki vaihtoehdot auki panostaen myös polttokennoautoihin.
Termi "itselataava" aiheuttanut närkästystä
Valmistaja on markkinoinut sekä Toyota- että Lexus-brändättyjä hybridiautojaan "itselataavina". Kyseessä on markkinointitermi perinteiselle hybridille, josta Toyota käyttää myös toista itse kehittämäänsä termiä "täyshybridi".
Toyotan hybridijärjestelmä toimii siten, että auton akustoa ladataan polttomoottorin voimin eli käyttämällä bensaa. Kun akussa on riittävästi virtaa, on autolla mahdollista ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Akku latautuu jarrutuksissa ja hidastuksissa, mutta autoa eteenpäin vievä energia on joka tapauksessa tuotettu bensiiniä polttamalla.