Moniin verkkopankkeihin on tullut viime aikoina uudistus, joka muuttaa henkilön tunnistautumista palveluun. Tietoturva-asiantuntija näkee uudistuksessa paljon riskejä.
Kysyikö verkkopankki ostoksia tehdessäsi pankkitunnuksiasi juuri kaksi kertaa? Jouduitko vahvistamaan kirjautumisesi myös tekstiviestillä?
Moneen verkkopankkiin on ilmestynyt erilaisia lisävahvistamiseen liittyviä ominaisuuksia, joiden on tarkoitus turvata asiakkaan etuja.
Tietoturva-asiantuntija näkee asian täysin päinvastaisena. Petteri Järvinen kertoo, että lisävahvistukset ja uudelleenkirjautumisen sekoittavat ihmisten päitä entisestään.
– Äärimmäisen hälyttävä ja huolestuttava merkki: "Hetkinen mähän annoin jo nämä tunnukset kerran, miksi se kysyy uudestaan?"
– On tullut muutos, että tietyt verkkokaupat kierrättävät maksun toisen palvelimen kautta. Kun näitä muutetaan, mistä käyttäjä parka voi tietää, mikä on oikea ja mikä huijarisivusto, Järvinen pohtii.
Lue lisää: Mitä pieni lukon kuva nettisivun osoiterivillä tarkoittaa? Asiantuntija kertoo, miksi "turvalliseen" ominaisuuteen ei voi enää luottaa
Tunnusten kysyminen kahdesti voi hämätä
Järvisen mukaan uudistukset saavat ihmiset yhä skeptisimmäksi siitä, vieraileeko hän turvallisella sivustolla.
