Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nordea alkaa suosia sähköautoja lainaehdoissa

Jaakko Stenroos/All Over Press
Julkaistu 22.02.2024 05:03
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Nordea haluaa, että suomalaiset käyttäisivät enemmän sähköautoja ja hybridejä, jotta liikenteen päästöt vähenisivät. Pankki sanoo muuttavansa uusien autolainojen ehtoja siten, että vähäpäästöiset autot olisivat entistä useamman ostettavissa.

Nordean tekemä muutos koskee henkilö- ja pakettiautoja. Lainaratkaisuja tehdään tapauskohtaisesti ja kaikki lainaan liittyvät ehdot ovat tarkastelussa.

– Kun puhutaan ehdoista, se on laaja käsite. Ehtoihin voi liittyä yhtenä osana hinta, mutta rahoituksen osalta katsotaan erityisesti tekijöitä, jotka vaikuttavat kuukausierään. Tai ratkaisut voivat olla käsirahaan liittyviä tekijöitä, joilla madalletaan tekijöitä auton hankintaan, kertoo Nordean autorahoituksesta vastaava johtaja Kristian Ajanto.

Lue myös: Nordean liikevoitto pieneni loka-joulukuussa 13 prosenttia, korkokate nousi

Nordea ei siis automaattisesti laske sähkö- ja hybridiautolainojen hintoja tietyn kaavan mukaan vaan tekee muutoksia kaikkiin lainan ehtoihin tapauskohtaisesti. Täsmällisiä lukuja esimerkiksi marginaaleista ei ainakaan tässä vaiheessa suostuta kertomaan.

Sähköautot ovat toistaiseksi sen verran kalliita polttomoottoreihin verrattuna, että parannusten olisi oltava tuntuvia, jotta niillä on oikeasti vaikutusta.

Yhtälö ei ole voittoa tavoittelevalle pankkiyhtiölle helppo, mutta sähköautosta haaveilevalle kuluttajalle muutoksen pitäisi olla myönteinen.

– Ihmisiä kiinnostaa sähköauton edulliset käyttökustannukset, päästöttömyys ja turvallisuus tällä hetkellä, mutta korkea hinta on suurin este sähköauton hankkimiselle, Ajanto sanoo.

Muutokset koskevat myös Nordean leasing-ratkaisuja.

40 prosentin vähennystavoite

Nordea sanoo olevansa ensimmäisten pohjoismaisten pankkien joukossa asettamassa henkilö- ja pakettiautojen rahoitusta koskevan päästövähennystavoitteen.

Tavoitteena on vähentää päästöjä vähintään 40 prosenttia vuoden 2022 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Liikenne on yksi merkittävä päästöjen lähde maailmassa.

– Toimintamme ja kehitystyömme painopisteenä on tukea ja auttaa asiakkaitamme toteuttamaan vihreää siirtymää. Maantieliikenne on keskeinen nettonollapäästöjen saavuttamisessa, ja siksi meille on tärkeää vauhdittaa siirtymää juuri autorahoituksessa, sanoo Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra.

Lue myös: Nordea: Suomen talous ajautuu lyhyeen taantumaan tänä vuonna

Autolainojen muutokset ovat jatkumoa niin Nordeassa kuin monessa muussa pankissa käynnistyneelle käänteelle, jolla pyritään vauhdittamaan vihreätä siirtymää.

Monet pankit arvioivat tarkasti niin lainojensa kuin sijoitustensa hiilijalanjälkeä ja pyrkivät esimerkiksi lainaehdoilla ohjaamaan asiakkaitaan ympäristöystävällisempään suuntaan.

Esimerkiksi Nordean ensimmäiset toimialakohtaiset tavoitteet asetettiin joulukuussa 2022 ja ne koskivat tavaraliikennettä, asuinkiinteistöjä, öljyä ja maakaasua sekä energiaturpeen kaivamista. Vuoden 2023 lopussa Nordeassa asetettiin myös energiantuotantoa ja maataloutta koskevia lisätavoitteita.

Lue myös: Autosi voi päätyä poikkeusoloissa valtion käyttöön – tätä joukkoa käsky ei koskisi

Lue myös: Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron liikenteen alentuvien verotulojen kompensoimiseksi

Lisää aiheesta:

Autokaupassa myllertää: Joko sähköautojen hinnat romahtavat?Autotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriHybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”Keskon toimitusjohtaja: Uusi auto on aina ekotekoKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanTällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkua
SähköautotNordeaTalousIlmastonmuutosPäästötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X