Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nopeusrajoitukset alas ja pyöräilyyn promilleraja? EU:n liikenneturvallisuusvisio kalpenee Suomen omalle: "Kunnianhimoa tarvitaan"

1:20Vartti pois auton nopeudesta puolittaa jarrutusmatkanTämä on vain fysiikkaa: Pieni pudotus auton nopeudessa tekee ihmeitä jarrutusmatkalle. Katso videolta, miten merkittävästä muutoksesta on kyse.
Julkaistu 24.03.2022 16:02

Ville Järveläinen

Tänään torstaina on julkistettu valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuuden kehittämisestä. Osana 103-kohtaista toimenpideohjelmaa tullaan selvittämään muun muassa promillerajan asettamista polkupyöräilyyn. Myös nopeusrajoituksia on tarkoitus alentaa paikoissa, joissa on runsaasti kevyttä liikennettä.

Vuosille 2022–2026 laadittu liikenneturvallisuusstrategia koskettaa kaikkia liikennemuotoja. Taustalla on hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan liikenneturvallisuuden parantaminen otetaan mukaan liikenteen ja koko liikennejärjestelmän kehittämiseen.

Koko strategian suunnitelutyötä on ohjannut niin sanottu "nollavisio", joka tähtää siihen, että vuonna 2050 kenenkään ei tarvitse menehtyä tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. EU-tasolta tulee jo vastaava tavoite, mutta se koskee vain tieliikennettä, kun taas Suomessa visio on linjattu koskemaan myös raide- ja vesiliikennettä sekä ilmailua.

Tiedotustilaisuudessa puhunut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kutsui suunnitelmaa kunnianhimoiseksi.

Lue myös: "Tämä uskonto on hidastanut liikenneturvallisuustyötä yli 10 vuotta" – kukistetaanko teidemme todelliset möröt peltisten poliisien armeijalla?

– Mutta kunnianhimoa tarvitaan, jotta liikenneturvallisuus kehittyy oikeaan suuntaan, Harakka totesi.

Liikennekuolemia vähennettävä

Suomen liikenneturvallisuustilanteen myönteisen kehityksen pysähtyminen on vaikuttanut merkittävästi uuden strategian suunnittelutyöhön. Suomi on jäänyt takamatkalle liikenneturvallisuustyön huippumaihin sekä yleiseen pohjoismaiseen kehitykseen verrattuna.

Suomen tieliikenteessä kuolee vuosittain yli 200 ihmistä, ja vakavia loukkaantumisia tapahtuu noin 900. Erityistä huolta on aiheuttanut nuorten kuljettajien korostuminen vakavissa liikenneonnettomuuksia. Taustalla on usein tarpeetonta riskinottoa, kuten ylinopeutta.

Toimenpiteissä on huomioitu myös tasoristeysonnettomuudet, joissa kuolee vuositasolla keskimäärin 5 ihmistä sekä raideliikenteen allejäännit, joissa menehtyy vuosittain noin 60 ihmistä. Toimenpiteitä ulotetaan lisäksi esimerkiksi alkoholin käytöstä johtuviin onnettomuuksiin vesiliikenteessä sekä mikroliikkumisen eri muotoihin, kuten sähköpotkulautoihin.

Osansa toimenpiteistä saa myös miehittämätön ilmailu, kuten esimerkiksi multikopterit eli dronet, joiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Ministeri Harakan mukaan dronet eivät ole aiheuttaneet Suomessa vakavia onnettomuuksia, mutta vakavia vaaratilanteita on ollut. Niiden lennättämisen turvallisuutta pyritään parantamaan esimerkiksi paikkatietoon pohjautuvia järjestelmiä kehittämällä sekä yleistä valistusta lisäämällä.

Tuleeko pyöräilyyn promilleraja? Laskeeko nopeusrajoitus taajamissa?

Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelma pitää sisällään yhteensä 103 toimenpidettä, joista jokaiselle on määritelty vastuutahot sekä mittarit, joilla tavoitteiden toteutumista tullaan seuraamaan.

Lue myös: Poliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"

Pyöräilyn promillerajaa selvitetään yhteistyössä useiden ministeriöiden kanssa. Pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajoille on ministeri Harakan mukaan tullut kannatusta eri työryhmissä, mutta sen mahdollinen käyttöönotto vaatii laajaa ministeriöidenvälistä yhteistyötä. 

Niin ikään merkittävänä ja kiinnostavana strategiaan sisältyvänä toimenpiteenä nopeusrajoituksen alentamista 30 kilometriin tunnissa alueilla, joilla liikkuu runsaasti kevyttä liikennettä. Käytännössä tämä tarkoittaisi kolmenkympin alueiden lisääntymistä taajamissa.

Kaikki suunnitellut toimenpiteet löytyvät Liikenneturvallisuusstrategia 2022–2026 -dokumentin sivulta 42 alkavasta toimenpideohjelmasta.

Liikenneturvan listalla 17 toimenpidettä

Liikenneturvallisuusstrategiassa jokaiselle toimenpiteelle on esitetty vastuutahot, joiden tarkoitus on vastata käytännön täytäntöönpanosta. Toimintaa ohjaa liikenne- ja viestintäministeriön johtama seurantaryhmä. 

Esimerkiksi Liikenneturva on ottanut toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan hoitaakseen 17 toimenpidettä.

Anteroinen kertoo MTV Uutisille, että Liikenneturvalle tulee toteutettavaksi toimenpiteitä, jotka liittyvät erityisesti viestintään, koulutukseen ja elinikäiseen liikennekasvatukseen.

– Yksi esimerkkitoimenpide on sähköpotkulautailun turvallisuuden edistäminen. Starttaamme kampanjalla vielä tänä keväänä, hän sanoo.

Lisäksi Liikenneturva tulee tukemaan eri toimenpiteitä muun muassa tutkimuksen keinoin. Esimerkiksi kuntien edistymistä 30 km/h:n nopeusrajoituksen käyttöönotossa seurataan ja tuloksista raportoidaan säännöllisesti.

Anteroisen mukaan kuntien katuverkosta runsaassa 25 prosentissa nopeusrajoitukset ovat 30 kilometriä tunnissa tai alle. Monet isot kaupungit ovatkin tehneet hänen mukaansa keskustojen liikennettä rauhoittavia hankkeita.

Liikenneturva tulee panostamaan myös päihtyneenä ajamisen vaaroista valistamisen jatkamiseen yhdessä LVM:n sekä poliisin kanssa.

Lue myös: Kiinnitetäänkö ylinopeuteen liikaa huomiota? Tämä asia unohtuu usein kuolonkolareista tiedotettaessa

Lisää aiheesta:

Suomen tieliikenteessä on kuollut näin vähän ihmisiä viimeksi vuonna 1941, jolloin kaikkia uhreja ei edes tilastoituSuomella on uusi liikenneturvallisuusstrategia, mutta miksi toimenpiteissä on ympäripyöreyksiä?Poliisi on lisännyt raskaan liikenteen valvontaa hyvin tuloksin, vaikka työ käy koko ajan vaativammaksiPoliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"Nuorten liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, mutta poliisin mukaan silti parempi kuin koskaan: "Syyllistämisen sijaan annettava valmiuksia"Voisiko yhä useampi ajokielto jäädä määräämättä? Pöydälle nostettiin käänteentekevä vaihtoehto
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista

  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • ma06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys