Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nettihuijaukset näyttävät yhä uskottavammilta – ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon nimissä levitetty tilausansoja

Muun muassa Finnkinon nimissä on levitetty useita tilausansoja.
Muun muassa Finnkinon nimissä on levitetty useita tilausansoja.Lehtikuva
Julkaistu 23.08.2017 12:14

MTV UUTISET - STT

Nettihuijarit käyttävät hyväkseen tunnettujen ja luotettujen yritysten brändejä. Ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon nimissä on jälleen kesän aikana levitetty useita tilausansoja. Erityisen alttiita haksahtamaan voivat olla yritysten omat asiakkaat, jotka luulevat sivuja aidoiksi.

Mainokset ovat usein varsin uskottavan näköisiä. Niissä käytetään nykyisin melko hyvää suomen kieltä ja aidon näköisiä logoja.

– Sivuilla väitetään, että käyttäjä on voittanut jotain tai saa halvalla jonkun tuotteen. Käyttäjältä voidaan kysyä helppoja kysymyksiä. Kun sivuja klikkailee eteenpäin, yritetään urkkia luottokortin tietoja, kuvailee tietoturva-asiantuntija Aleksi Tarhonen Viestintävirastosta.

Esimerkiksi teleoperaattori Elisan nimissä tehty huijaus on harmillinen, jos sen kohteeksi sattuu yrityksen oma asiakas. Kun näytölle ponnahtaa uskottavan näköinen ilmoitus tilaajalahjasta, ansaan voi langeta tavallista helpommin.

Tarhonen kuitenkin arvioi, että huijauksia ei kohdisteta erityisesti jonkin yrityksen asiakkaille. Niitä levitetään massapostituksena ihmisille, joista osa sattuu olemaan juuri huijaussivustossa jäljitellyn yrityksen asiakas.

Takana usein sama juoni

Elisan ja Gigantin nimissä tehdyissä huijauksissa on lupailtu esimerkiksi arvokkaita älypuhelimia ja televisioita. Finnkinon asiakkaille on tarjottu sähköpostissa, tekstiviestissä, Facebookissa ja jopa kännykkäsovelluksissa lahjakortteja pilkkahintaan.

Lopputulos on kuitenkin hämmästyttävän usein samantapainen. Jatkosivuilla pienellä kirjoitetusta präntistä selviää, että vastaaja sitoutuu maksamaan "verkkoviihteestä" esimerkiksi 79 euroa kuukaudessa. Maksu veloitetaan luottokortilta automaattisesti. Tuotelahjakin jää saamatta.

Elisan asiakaspalvelujohtaja Jukka Lehto kertoo, että yritys tutkii tietoonsa saamien huijausviestien alkuperää ja tekee niistä ilmoituksia poliisille.

– Tekijät ovat kuitenkin aika usein Suomen ulkopuolelta, ja heidän jäljilleen on vaikea päästä.

Lehdon mukaan aiempaa laadukkaammat käännösohjelmat ovat parantaneet huijausten kieliasua.

Gigantista kerrotaan, että viimeisin huijausviestien aalto käynnistyi elokuussa. Sähköpostilla leviävät huijaukset ovat edelleen yleisempiä kuin selaimen ponnahdusikkunoihin aukeavat mainokset.

– Viestit ovat aina vähän erinäköisiä ja tulevat eri osoitteista. Ne tunnistaa huijaukseksi esimerkiksi erikoisesta osoitteesta tai kummallisista kirjainyhdistelmistä. Viesteissä on usein luvattomasti jäljitelty Gigantin visuaalista ilmettä, valottaa viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Luottokortti uusiksi 

Tarhonen arvioi, että tilausansat ovat viime aikoina lisääntyneet. Uusia huijauskampanjoita saattaa käynnistyä jopa viikoittain.

– Jos tilausansaan haksahtaa, kannattaa kuolettaa luottokorttinsa nopeasti.

Huijauksen kohteeksi joutunut voi myös ottaa yhteyttä omaan luottokorttiyhtiöönsä ja vaatia siltä perusteettoman maksun palautusta, neuvoo lakimies Serina Kavonius Kilpailu- ja kuluttavirastosta.

– Ongelmana voi silti olla, että veloitukset eivät lopu. Silloin ainoa tapa päästä eroon huijauksesta saattaa olla kortin sulkeminen. 

Lisää aiheesta:

Epätoivotut mainokset voivat täyttää puhelimen – operaattorit lähes kädettömiä roskapostin edessäTelian ja Nordean nimissä leviää nyt ovelia huijauksia – asiantuntija kertoo, mikä viimeistään paljastaa vedätyksen: "Näinhän ei laskutusvirheen kohdalla voi olla"Huijaussoitoissa uusi huolestuttava käänne: It-tukena esiintyvä henkilö saattaakin puhua suomea – Microsoft-huijarit ovat vieneet kymmeniätuhansia eurojaVerkossa kuluttajia kiusaavat tilausansat ja tietojenkalasteluyritykset – uudempia ilmiöitä ovat virtuaalivaluutta- ja kiristysviestitUusi tekstiviestihuijaus leviää Suomessa – pilkkahintaan myytävä puhelin paljastui tilausansaksiPrisman nimissä leviää jälleen huijausviestejä – ethän ole itse jakanut näitä eteenpäin?
Rikos

Tuoreimmat aiheesta

Rikos
  • 05:54
    Henkirikokset

    Isänsä murhasta ja äitinsä murhan yrityksestä Vihdissä syytetty mies saa tuomion – on ollut mielentilatutkimuksessa

  • 05:29
    Hovioikeus

    Mika Moringin seksuaali- ja väkivaltarikossyytteiden käsittely alkaa Helsingin hovioikeudessa

  • 05:27
    Rikospaikka

    Julma väkivalta, ulkomaalaiset, nuoret: Kokeneet rikostoimittajat kertovat, kuinka rikollisuus ja heidän työnsä on mullistunut

  • Eilen15:16
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi etsii venetrailerikuskia – kaatoi pyöräilijän, jolta lähti taju

  • Eilen14:49
    Väkivalta

    Hurja koirahyökkäys Raisiossa – tutkija kertoo, miksi koira puree ja mikä tapauksessa mietityttää