Nettihuijarit käyttävät hyväkseen tunnettujen ja luotettujen yritysten brändejä. Ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon nimissä on jälleen kesän aikana levitetty useita tilausansoja. Erityisen alttiita haksahtamaan voivat olla yritysten omat asiakkaat, jotka luulevat sivuja aidoiksi.
Mainokset ovat usein varsin uskottavan näköisiä. Niissä käytetään nykyisin melko hyvää suomen kieltä ja aidon näköisiä logoja.
– Sivuilla väitetään, että käyttäjä on voittanut jotain tai saa halvalla jonkun tuotteen. Käyttäjältä voidaan kysyä helppoja kysymyksiä. Kun sivuja klikkailee eteenpäin, yritetään urkkia luottokortin tietoja, kuvailee tietoturva-asiantuntija Aleksi Tarhonen Viestintävirastosta.
Esimerkiksi teleoperaattori Elisan nimissä tehty huijaus on harmillinen, jos sen kohteeksi sattuu yrityksen oma asiakas. Kun näytölle ponnahtaa uskottavan näköinen ilmoitus tilaajalahjasta, ansaan voi langeta tavallista helpommin.
Tarhonen kuitenkin arvioi, että huijauksia ei kohdisteta erityisesti jonkin yrityksen asiakkaille. Niitä levitetään massapostituksena ihmisille, joista osa sattuu olemaan juuri huijaussivustossa jäljitellyn yrityksen asiakas.
Takana usein sama juoni
Elisan ja Gigantin nimissä tehdyissä huijauksissa on lupailtu esimerkiksi arvokkaita älypuhelimia ja televisioita. Finnkinon asiakkaille on tarjottu sähköpostissa, tekstiviestissä, Facebookissa ja jopa kännykkäsovelluksissa lahjakortteja pilkkahintaan.
Lopputulos on kuitenkin hämmästyttävän usein samantapainen. Jatkosivuilla pienellä kirjoitetusta präntistä selviää, että vastaaja sitoutuu maksamaan "verkkoviihteestä" esimerkiksi 79 euroa kuukaudessa. Maksu veloitetaan luottokortilta automaattisesti. Tuotelahjakin jää saamatta.
