Neljä tärkeintä kriteeriä: Tällaisia kirjoja suomalaiset ostavat

Suomen Kustannusyhdistys halusi selvittää, millainen kirja menee kaupaksi ja millainen joutuu alelaariin.

Hyvin myyvän kirjan resepti on melko yksinkertainen: kiinnostava tarina, tunnettu kirjailija, palkinnot ja julkisuus sekä puhutteleva kansi. Suomen Kustannusyhdistys selvitti tekemässään kyselyssä, mitkä asiat tekevät joistakin kirjoista todella menestyneitä ja mitkä sen sijaan ovat myynnin esteinä. Kyselyyn vastasi 105 kustannusalan työntekijää.

Suomessa myydään vuosittain noin 20 miljoonaa kirjaa, mutta silti kirjakauppoihin jää joka vuosi niteitä, jotka päätyvät alennuskoreihin. Nyt käsillä on kirjasesonki, sillä koko vuoden kirjamyynnistä noin 40 prosenttia myydään isäinpäivän ja joulun välissä. Kirjakaupassa ihmiset päätyvät ostamaan tietyn kirjan pääasiassa neljän syyn perusteella.

Neljä syytä, miksi kirja sujahtaa ostoskoriin:

1. Erinomainen sisältö ja tarina

Jos kyseessä on kirjailijan ensimmäinen teos, ratkaisevassa asemassa myynnin kannalta on hyvin kirjoitettu tarina eli kirjan sisältö. Joskus tarina on niin kiehtova, että esikoiskirjailijan teos myydään heti loppuun, ja siitä otetaan muutamien kuukausien sisällä useampia painoksia.

Aiemmin myydyimpien kirjojen kärkikahinoissa oli ulkomaista viihdekirjallisuutta, mutta nykyään suomalaiset ostavat paljon kotimaisia kirjoja.

2. Tunnettu kirjailija, tuttu laatu

Kirjaostoksilla enemmistö suomalaisista tarttuu niteeseen, jonka kirjoittaja on entuudestaan tuttu. Vakiintunut lukijakunta etsiikin eniten lukemiltaan kirjailijoilta sitä samaa, turvallista lukunautintoa, jonka on aikaisemmin saanut.

Suosituimpien kotimaisten kirjailijoiden joukossa on muun muassa Laila Hirvisaari, Reijo Mäki sekä Tuomas Kyrö.

3. Palkinnot ja julkisuus

Jotta useimpiin ostoskoreihin päätyisi sama kirja, vaaditaan siihen julkisuutta. Esimerkiksi kirjallisuuspalkinto, massiivinen mediahuomio, kustantajan toimenpiteet tai vain oikea ajoitus edesauttavat sitä, että tuntemattomasta esikoiskirjailijasta tulee vuosiksi tuottoisa menestyskirjailija. Sääntö on hyvin yksinkertainen: mitä tuntemattomampi nimi on kyseessä, sitä suuremmassa roolissa on median kiinnostuksen herättäminen, jotta ihmiset ostavat kirjan.

4. Kiinnostava (ja puhutteleva) kansi

Parhaimmillaan kirjan ulkoasu kertoo sen sisällöstä oivaltavasti ja kiinnostavalla tavalla. Kirjakaupassa niteen ulkoasu saa joko tarttumaan siihen tai valitsemaan hyllystä viereisen kirjan. Hyvä kansi ei kuitenkaan vielä takaa myyntiä, mutta se voi ainakin estää totaalisen epäonnistumisen. Jos ihminen etsii tietynlaista kirjaa vaikkapa trendidieetistä, ei kannella ole kuitenkaan merkitystä. Mutta jos hän etsii vain jotakin hyvää ja inspiroivaa keittokirjaa, ulkoasu saattaa ratkaista ostopäätöksen. Potentiaalisten lukijoiden houkuttelemiseksi on olennaista, että ulkoasu puhuttelee juuri heitä. Kansi kertoo ostajalle myös vihiä kirjan tyylilajista: onko luvassa jännitystä, romantiikkaa, historiallista tarinaa tai jotain muuta. Kansi auttaa ostajaa myös yhdistämään saman kirjailijan teokset sarjaksi, vaikka ne olisivatkin itsenäisiä teoksia.

Juttuun on haastateltu Suomalaisen Kirjakaupan ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkolaa sekä Gummeruksen viestintä- ja markkinointijohtaja Katja Leinoa.

Lukuja kirja-alalta

- Suomen Kustannusyhdistys edustaa 105 jäsentä, joiden osuus koko Suomen kaupallisista kirjamarkkinoista on hiukan vajaat 90 %.

- Suomessa on yhteensä noin 5 000 kustantamoa, joista noin 2 500 toimii aktiivisesti.

- Suomessa myydään noin 20 miljoonaa kirjaa vuodessa. Luvussa ei ole mukana oppimateriaaleja.

- Vuonna 2011 Suomessa julkaistiin yhteensä 11 404 nimikettä, joista käännöskirjallisuutta julkaistiin 2470 teosta.

- Suomalaisista kirjailijoista Mauri Kunnaksen tuotantoa on eniten käännetty muille kielille.

Kuva: Shutterstock

Lähde: Deski

Lue myös:

    Uusimmat