Nasan tutkimus: Vuosi avaruudessa muuttaa ihmistä – Tiedossa mahdollinen korkean riskin ongelma

Nasan tutkimus: Vuosi avaruudessa muuttaa ihmistä - Terveys säilyy “pääosin”, mutta tiedossa mahdollinen korkean riskin ongelma 0:41

Astronautti Scott Kelly vietti vuosien 2015 ja 2016 välisenä aikana huimat 340 vuorokautta avaruudessa kansainvälisellä ISS -avaruusasemalla.

Avaruudessa pitkään vietetyn ajan vaikutusten tutkimiseksi Kelly oli mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä hänellä on identtinen kaksosveli Mark Kelly. Identtisen verrokin ansiosta tutkijat pääsivät testaamaan konkreettisesti avaruudessa vietetyn ajan vaikutuksia ihmisen keholle.

Pitkällä oleskelulla avaruudessa on Nasan tutkimuksen mukaan erilaisia vaikutuksia ihmisiin, kehon painon muutoksista aina geeneihin asti.

Suurimman osan muutoksista havaittiin kuitenkin palautuvan ennalleen sen jälkeen kun astronautti oli palannut takaisin maan kamaralle.

Tutkimuksen mukaan vuoden aikana avaruuden mikropainovoimassa ihmisen terveys säilyy "pääosin". CNN uutisoi, että geenien toimintaan liittyvän epävakauden on katsottu kuitenkin sisältävän mahdollisesti korkean riskin.

Tutkimukseen on osallistunut 84 tutkijaa kahdestatoista eri yliopistosta. Tutkimuksissa veljeksistä otettuja laboratorionäytteitä verrattiin keskenään. Tulokset julkaistiin Science-lehdessä.

Tutkijat kuitenkin huomauttavat, että tutkimuksella on omat rajoitteensa. Kaksosista saatuja tuloksia ei voida yleistää muihin astronautteihin. Lisäksi on huomioitava, että oleskellessaan ISS-asemalla Scott oli edelleen maapallon magneettikentän suojaamana. Hän ei täten altistunut syvän avaruuden säteilylle.

Paluu Maahan tuntui pahalta

Vuoden oleskelu avaruudessa vaikutti kuitenkin Scott Kellyyn eri tavoin. Hänen kaulavaltimonsa paksuuntui, DNA-koki vaurioita ja geenien toiminnassa havaittiin muutoksia. Avaruus ei kuitenkaan muuttanut Kellyn DNA:ta, kuten vuosi sitten levinneessä kohu-uutisessa väitettiin.

Mielenkiintoisesti myös Scottin silmämunien muodon havaittiin muuttuneen avaruudessa.

Scott itse kertoi, että paluu maan pinnalle vuoden jälkeen tuntui paljon pahemmalta kuin avaruusasemalla oleskeluun totutteleminen.

Hän kertoi kokeneensa flunssan kaltaisia oireita heti palattuaan Maahan. Hän tunsi huimausta, kipuja nivelissä ja lihaksissa. Lisäksi hän kertoi saaneensa ihottumaa ja kutinaa mihin tahansa hänen ihonsa koskettikaan.

Hän koki olleensa täysissä voimissa vasta puolen vuoden jälkeen paluustaan.

Pitkien avaruuslentojen vaikutus ihmisen terveyteen on noussut tärkeäksi asiaksi samaan aikaan kun suunnitelmat miehitetyn lennon tekemiseksi Mars-planeetalle jatkuvat.