Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Nämä seikat johtivat Ruotsin rallin rengasfiaskoon ja tuhosivat Esapekka Lapin kilpailun – Pirellin selitys romukoppaan, asiantuntijoilla oma teoria

Julkaistu 14.02.2023 06:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Pirellin piikkirenkaat nousivat Ruotsin MM-rallin ykköspuheenaiheeksi viimeistään siinä vaiheessa, kun kolmen eri kuljettajan renkaasta kuoruitui koko pinta irti lauantai-iltapäivän erikoiskokeilla. Pirelli sysäsi vastuuta tallien suuntaan, C Moren asiantuntijatiimissä katseet kohdistuivat Pirelliin.

Pirellin rallipomo Terenzio Testoni vihjasi rengasrikkojen johtuneen liian alhaisista rengaspaineista ja siitä, että tien pintaan oli lauantai-iltapäivän erikoiskokeilla noussut runsaasti soraa, joka kuormitti rengasta.

– Iltapäivällä tieolosuhteet olivat täysin erilaiset aamun talvisiin olosuhteisiin verrattuna, kun tiellä oli paljon soraa ja kova alusta, mikä ei sovellu nastarenkaille, Testoni sanoi Dirtfishille.

C Moren asiantuntijatiimiin selitys ei uponnut.

– Katastrofi. Minun mittapuullani ei pitäisi olla mahdollista, että renkaat räjähtävät suorilla, Jari Ketomaa sanoi ja huomautti, että sora on noussut Ruotsissa tienpintaan ennenkin, eli kyseessä ei ole mikään uusi asia.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sosiaalisessa mediassa on jaettu kuva muun muassa Ott Tänakin hajonneesta renkaasta, ja kuvasta näkee, että koko pintakerros lähti irti siistinä ja kokonaisena mattona.

Riku Tahko uumoilee, että nastat ovat Pirellin nykyrenkaissa jo liiankin hyvin kiinni, ja tämä on syy siihen, mitä lauantaina tapahtui.

– Aina aikaisemmin on varjeltu ajamisessa sitä, että nasta ei lähde irti renkaasta, jotta sillä pystyisi ajamaan. Ehkä siitä on tullut painetta Pirellille, että nastan pitää pysyä renkaassa kahteen kertaan ajettavilla, pitkillä erikoiskokeilla ja voimakkailla autoilla, ja nyt se nasta on ammuttu ja juntattu niin lujasti sinne kiinni, että se purkautuu sitten seuraavasta paikasta.

Pirellillä on nastan kiinnittämiseen oma, patentoitu järjestelmänsä.

– Se että metalli ja kumi vulkanoituvat oikealla tavalla, vaatii kymmenien vuosien tietotaidon. Valmistustekniikoita on monenlaisia. Pirelli laittaa nastan siinä vaiheessa, kun kumi sulatetaan muottiin: nastat ovat valmiiksi siellä muotissa. Michelinillä ja Dmackilla porattiin ihan manuaalisesti reikä renkaan pintakuvioon ja nasta ammuttiin nastapistoolilla kiinni renkaaseen. Se oli huomattavasti työläämpää, Ketomaa sanoo.

– Molemmat tavat vaativat pitkällisen testaamisen. Kahtasataa kun mennään, yhden nastan paino moninkertaistuu ja se kohtaa hirveitä voimia.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

MM-sarjan kaikkien aikojen kokenein kilpailija, 220 MM-ralliin kartturiurallaan osallistunut Miikka Anttila on hänkin pannut merkille, miten tiukasti nasta ovat nykyään renkaassa kiinni.

– Kun rengas tehdään, renkaan pintakomponentti on itse asiassa painavin osa rengasta; se on luokkaa noin kolme kiloa. Sitten siihen lyödään kaksi kiloa nastoja vielä sen jälkeen. Nastat pysyvät yllättävän hyvin renkaassa, ne eivät lähde irti sieltä. Sitten vedetään 25 kilometriä käytännössä soralla ja kuumennetaan nastat. Lämpö kulkeutuu pintakomponentin pohjalle, ja todennäköisesti tämä aiheuttaa sen irtoamisen.

– Siinä on vauhti, lämpötila ja keskipakoisvoima, jotka sen pinnan irrottavat.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperälle ikäviä uutisia – kovinta kilpailijaa uhkaavat "vielä isommat ongelmat"Piilevätkö Kalle Rovanperän uudet ongelmat näissä lähikuvissa?Sardinian MM-rallissa odottaa kiehtova kysymys: "Kuka valitsee minkäkin tien?"Jari-Matti Latvala pureutui Ruotsissa silmille pompanneeseen ongelmaan: "Ei saisi tapahtua"Jari-Matti Latvala myöntää suoraan: Toyota teki virheen, joka kävi Kalle Rovanperälle kalliiksiEpätietoisuus renkaista uhkaa Jari-Matti Latvalan isoa näyttöpaikkaa – "Kolmen joukossa on oltava"
MM-ralliEsapekka LappiOtt TänakCraig BreenRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 19:17
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä uutispommi – väläyttää nyt yllätyskäännettä

  • ma08:10
    Toyota

    Likaista peliä? Tiimikavereilla paikka kiusata Kalle Rovanperää

  • ma06:43
    Kalle Rovanperä

    Tyly arvio Kalle Rovanperän mestaruusnäkymästä – suomalaisittain käsillä erikoinen tilanne: "On jännä sanoa näin"

  • 12.10.07:30
    Kalle Rovanperä

    Rovanperä avasi kovan pelin – mitä tapahtuu Suomen ralliperinteille?

  • 11.10.12:58
    Ott Tänak

    Mitä käy Kalle Rovanperän jättämälle kuskipaikalle? Nyt puhuu Ott Tänak