Vuosi 2016 oli Facebookille varsin mukava – ainakin mitä tulee myös sovelluslatauksiin, kertovat analytiikkayhtiö SensorTowerin julkistamat tilastot.
Maailmanlaajuisesti App Storen ja Google Playn kautta yhteenlaskettuna Facebookin omistamat sovellukset olivat viime vuoden neljä ladatuinta. Facebookin pääsovellusta seurasivat Messenger, WhatsApp sekä Instagram.
Tosin Facebookille hieman harmaita hiuksia aiheuttaa Snapchatin löytyminen heti perässä viitostilalta. Kamppailussa mobiilikäyttäjien huomiosta, ja sen kautta mainostuloista, Snapchat on onnistunut nousemaan kovaksi haastajaksi Facebookille. Tämän takia Facebook tekee nyt kaikkensa, ja on kopioinut Snapchatin toimintoja aggressiivisesti omiin sovelluksiinsa.
Some-sovellusten ohella ladatuimpien sovellusten TOP10:een ylsi kiinalaisselain UC Browser, Androidin hyötysovellus Clean Master, Googlen YouTube, kyytipalvelu Uber sekä imo-videopuhelu- ja keskustelusovellus.
SensorTower on luonut katsauksen myös eniten liikevaihtoa suoraan sovelluskauppojen kautta keränneisiin sovelluksiin. Tässä tilastossa eivät siis näy sovellusten muut, sovelluskauppojen ulkopuoliset tulot. Kärjessä on Spotify, jonka ohella listalle mahtuu sisältöpalveluista myös Netflix, HBO NOW sekä pääosin Yhdysvalloissa käytettävät Pandora ja Hulu.
Deittisovellus Tinderin maksulliset toiminnot näyttävät myös nousseen hitiksi vuoden 2016 aikana. Lisäksi huomionarvoista on LINE-keskustelusovellus, joka saa listalle myös toisen LINE Manga -sovelluksensa. LINE on suosittu Aasiassa.



