Nämä arjen sankarit eivät kiitosta kuule – tältä näyttää yövuoro aura-auton kyydissä

MTV Autot kävi tutustumassa aura-auton kuljettajan työvuoroon tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Helsingin Kyläsaaren varikolla pakkasta on kymmenkunta astetta ja tuuli tuivertaa avaralla pihalla. Lunta on satanut päivällä enemmän kuin tänä talvena yhteensä.

Auraajia lumisade ei pääse yllättämään. Kun kutsu käy, on päivystysvuorossa olevilla työntekijöillä tunti aikaa saapua varikolle.

Helsingin kaupungilla aura-auton kuljettajana työskentelevä Tania Karumaa kertoo, että koko perhe elää tämän työn mukana.

– Vaikka jotain suunnittelisikin, niin suunnitelmat voivat muuttua nopeasti tällaisen lumisateen myötä, Karumaa huokaa.

– Itselläni on erittäin lyhyt työmatka, sillä varikko näkyy meidän ikkunasta, toista talveaan raskaalla kalustolla liikkuva Karumaa kertoo.

Kesäisin puutarhurin töitä tekevä Karumaa epäilee monien unohtaneen, että Suomessa kesäkeli ei jatku ympäri vuoden.

– Joka talvihan sitä lunta tulee tässä maassa, enempi tai vähempi.

– Voi olla, että Suomessa on liian pitkä kesä, Karumaa pohdiskelee.

Auraus vaatii tiimityötä

Tämän talven toistaiseksi pahin urakka on selätetty aamuvuoron toimesta jo aiemmin päivällä. Pääväylien auraus kuitenkin jatkuu pitkälle yöhön.

Karumaan ja muiden iltavuorossa olevien puurtajien vuoro on alkanut puoli kolmelta iltapäivällä. Vuoro loppuu aamuyöllä puoli kahdelta, jolloin aamuvuoro ottaa taas ohjat.

– Ensisijaisesti aurataan ne paikat, jossa on paljon julkista liikennettä. Bussien on päästävä kulkemaan, Karumaa perustelee.

Työ on Karumaan mukaan sellaista, josta ei kiitosta kovin usein kuule. Karumaan mukaan ihmiset toisinaan myös ihmettelevät, kun näkevät aura-autojen ajavan useamman auton letkassa. Kyse ei kuitenkaan ole resurssien hukkaamisesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että leveimpiä teitä ei yhdellä autolla aurata.

– Ensimmäisenä ajava auto ottaa tien sisäreunan ja siirtää lumen keskemmälle. Keskimmäinen vie lumen lähemmäksi tien ulkoreunaa ja viimeinen auto siirtää sen tien kanttiin.

– Näin saadaan mahdollisimman paljon ajoväylää auki kerralla. Jos lunta tulee lisää, niin sillä tavalla tie myös pysyy paremmin auki, Karumaa perustelee.

Karumaa kertoo, että aura-auton kuljettajalta vaaditaan kiinnostusta yhteistä hyvää kohtaan. Työssä on harvoin samanlaisia päiviä, vaan kaikenlaisiin yllätyksiin saa ja pitää varautua.

– Kuten vihertöissäkin, niin tässäkin näkee käsiensä jäljen. Tai ainakin nyt, kun lumisade hellitti, eivätkä kadut täyty heti uudestaan lumesta, Karumaa lohkaisee.

Vuorokausi on vaihtumaisillaan, kun Karumaa ja muut vuoron kuljettajat saavat radion kautta käskyn, jota on ilo totella.

– Sinne jäi kahvia vielä pannuun, niin menkää nopiaan.

Lue myös:

    Uusimmat