Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämä arjen sankarit eivät kiitosta kuule – tältä näyttää yövuoro aura-auton kyydissä

Julkaistu 14.01.2016 05:41

Ville Järveläinen

MTV Autot kävi tutustumassa aura-auton kuljettajan työvuoroon tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Helsingin Kyläsaaren varikolla pakkasta on kymmenkunta astetta ja tuuli tuivertaa avaralla pihalla. Lunta on satanut päivällä enemmän kuin tänä talvena yhteensä.

Auraajia lumisade ei pääse yllättämään. Kun kutsu käy, on päivystysvuorossa olevilla työntekijöillä tunti aikaa saapua varikolle.

Helsingin kaupungilla aura-auton kuljettajana työskentelevä Tania Karumaa kertoo, että koko perhe elää tämän työn mukana.

– Vaikka jotain suunnittelisikin, niin suunnitelmat voivat muuttua nopeasti tällaisen lumisateen myötä, Karumaa huokaa.

– Itselläni on erittäin lyhyt työmatka, sillä varikko näkyy meidän ikkunasta, toista talveaan raskaalla kalustolla liikkuva Karumaa kertoo.

Tania KarumaaTania Karumaa on aura-auton puikoissa toista talveaan.

Kesäisin puutarhurin töitä tekevä Karumaa epäilee monien unohtaneen, että Suomessa kesäkeli ei jatku ympäri vuoden.

– Joka talvihan sitä lunta tulee tässä maassa, enempi tai vähempi.

– Voi olla, että Suomessa on liian pitkä kesä, Karumaa pohdiskelee.

Auraus vaatii tiimityötä

Tämän talven toistaiseksi pahin urakka on selätetty aamuvuoron toimesta jo aiemmin päivällä. Pääväylien auraus kuitenkin jatkuu pitkälle yöhön.

Karumaan ja muiden iltavuorossa olevien puurtajien vuoro on alkanut puoli kolmelta iltapäivällä. Vuoro loppuu aamuyöllä puoli kahdelta, jolloin aamuvuoro ottaa taas ohjat.

Aura-auto Teollisuuskadulla

– Ensisijaisesti aurataan ne paikat, jossa on paljon julkista liikennettä. Bussien on päästävä kulkemaan, Karumaa perustelee.

Työ on Karumaan mukaan sellaista, josta ei kiitosta kovin usein kuule. Karumaan mukaan ihmiset toisinaan myös ihmettelevät, kun näkevät aura-autojen ajavan useamman auton letkassa. Kyse ei kuitenkaan ole resurssien hukkaamisesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että leveimpiä teitä ei yhdellä autolla aurata.

– Ensimmäisenä ajava auto ottaa tien sisäreunan ja siirtää lumen keskemmälle. Keskimmäinen vie lumen lähemmäksi tien ulkoreunaa ja viimeinen auto siirtää sen tien kanttiin.

– Näin saadaan mahdollisimman paljon ajoväylää auki kerralla. Jos lunta tulee lisää, niin sillä tavalla tie myös pysyy paremmin auki, Karumaa perustelee.

Aura-auto varikolla

Karumaa kertoo, että aura-auton kuljettajalta vaaditaan kiinnostusta yhteistä hyvää kohtaan. Työssä on harvoin samanlaisia päiviä, vaan kaikenlaisiin yllätyksiin saa ja pitää varautua.

– Kuten vihertöissäkin, niin tässäkin näkee käsiensä jäljen. Tai ainakin nyt, kun lumisade hellitti, eivätkä kadut täyty heti uudestaan lumesta, Karumaa lohkaisee.

Vuorokausi on vaihtumaisillaan, kun Karumaa ja muut vuoron kuljettajat saavat radion kautta käskyn, jota on ilo totella.

– Sinne jäi kahvia vielä pannuun, niin menkää nopiaan.

Lisää aiheesta:

Helsingin poikkeuksellisessa lumirallissa on riittänyt pulmia: "Siihen tarvittiin sukeltajat ja nosturiauto" – roskien siivoamiseen elintärkeä työkalu tuhoutuiJonotuskansa villiintyi Oulussa – ihmiset jonottivat ilmaista ruokaa tien täydeltä, 1000 annosta savuporokiusausta vietiin hetkessä käsistäMassiivinen lumimäärä aiheuttaa puutetta aurauskalustosta pääkaupunkiseudulla – "Talvi on todella haastava""Joka päivä on paljon tiukkoja paikkoja" – Lumenkorjuuseen liittyy monia riskejä, mutta lumikuski Jarilla on yksi vinkki, jolla jalankulkijat voivat välttyä vaaratilanteiltaMTV aura-auton kyydissä: Hakkarainen auraa Helsingin katuja lumimyräkän jäljiltä – palautteeksi kansainvälisiä käsimerkkejäOikea teräsmummo: 71-vuotias Leena on Suomen vanhin nosturinkuljettaja – ”Lappilaisella sisulla mennään”
KotimaaAutotLifestyle
Tiimityötä Teollisuuskadulla.

Aura-auto Helsingin kaupungin Kyläsaaren varikolla.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:55
    Helsinki

    Koulun lähistöllä väkivaltatilanne Helsingissä

  • 18:47
    Kotimaa

    Keskeytettyyn yo-kokeesen osallistuneet odottivat viisi tuntia hiljaa: "Tuntui tosi epämukavalta"

  • 17:19
    Susijengi

    Näin Susijengi saapui lentokentälle – aplodit raikuivat aulassa

  • 17:01
    Suviseurat

    Yle: Suviseurojen masto-onnettomuuden esitutkinta lopetettiin

  • 16:54
    Talous

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti