F1-autoissa nähdään ensi kaudella Halo-suojajärjestelmäksi nimetty ohjaamon lisäsuoja. Kansainvälinen autoliitto FIA on perustellut kiireellä läpi ajettua uudistustaan.
F1:n Strateginen työryhmä päätti tällä viikolla, että Halo-järjestelmä tulee käyttöön jo ensi kaudella. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan päätös ei ollut tallien osalta yksimielinen, ja lauantaina FIA julkaisikin perustelunsa Halon käyttöönotosta.
MTV Sport keräsi FIA:n tekstistä kymmenen kohdan listan syitä, jotka FIA:n mukaan johtavat Halon käyttöönottoon:
1. Viime vuosikymmenten aikana F1-sarjassa on havaittu useita kuljettajiin liittyneitä vaaratilanteita. Tilanteiden vakavuudet huomioiden FIA halusi kehittää auton ohjaamon suojajärjestelmän. Myös F1-kuljettajien yhdistys oli ilmaissut kesällä 2016 FIA:lle huolensa kuljettajien suojaamisesta, ja että hanketta olisi kiirehdittävä.
2. FIA:n mukaan Halo on tällä hetkellä paras järjestelmä ohjaamon ja kuljettajien suojaamiseksi.
3. Halon vaihtoehtona testattu tuulilasin kaltainen Aeroscreen-järjestelmä ei saanut kuljettajilta varauksetonta tukea. Lisäksi Halo tarjosi paremman suojan kolmelta riskityypiltä: autojen keskinäiseltä kontaktilta, auton ja ympäristön väliseltä kontaktilta sekä se tarjoaa suojan ulkopuolisilta esineiltä.
4. FIA:n testien mukaan autojen välisissä kolaritilanteissa Halo kestää 15-kertaisen kuorman verrattuna tilanteeseen ilman suojaa. Tämä vähentää huomattavasti loukkaantumisriskiä.
5. Auton ja ympäristön välisissä osumissa Halon todettiin ehkäisevän kypärän osumista ratavalliin tai esteeseen monissa tapauksissa, kun vanhoja tapauksia käytettiin esimerkkeinä.

