Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näitä F-15-hävittäjän ennätyksiä ei voi enää rikkoa – USA:n ilmavoimat poisti painon vuoksi maalitkin tuunatessaan historiallisen kiitäjän

Yhdysvaltain ilmavoimat
Julkaistu 07.02.2021 20:19

MTV UUTISET - Kauppalehti

Yhdysvaltain ilmavoimat päätti poimia hävittäjien suorituskykyennätykset omiin nimiinsä. Sitä varten se muokkasi hävittäjästä tehopakkauksen, jonka ennätyksiä ei sittemmin rikottu.

Tiistaina ensilentonsa lentänyt Boeing F-15EX edustaa jo neljättä sukupolvea koneesta, joka rakennettiin kylmän sodan huippuvuosina ilmaherruushävittäjäksi: koneeksi, jolla tuli olla rahkeita ottaa ilmataistelussa mittaa mistä tahansa vastustajasta, joka itäblokilla oli tarjota.

Heinäkuussa 1972 ensimmäistä kertaa lentänyt ja Yhdysvaltain ilmavoimien palvelukseen marraskuussa 1974 tullut alkuperäinen kahdella Pratt & Whitney F-100 -moottorilla varustettu F-15A (kaksipaikkainen versio nimettiin B:ksi) oli ensimmäinen yhdysvaltalaiskone, jonka teho-painosuhde on enemmän kuin 1. Kone pystyi kiihdyttämään jopa 90 asteen nousussa. Vaakalennossa koneen huippunopeus on 2,5 Machin luokkaa.

Vastaavasti koneen siipikuorma, eli massa suhteessa siipipinta-alaan on verraten pieni, mikä tekee koneesta hyvin liikehtimiskykyisen.

Maalitkin pois nopeuden tieltä

Tämä tarjosi mahdollisuuden rikkoa hävittäjäkoneiden suorituskykyennätyksiä. Osa koneen nousukykyä mittaavista ennätyksistä oli valmistaja McDonnell Douglasin - joka sittemmin on fuusioitunut Boeingiin – aiemman F-4 Phantomin hallussa, mutta osa kiusallisesti Neuvostoliiton MiG-25:llä. Eihän semmoinen käynyt päinsä.

Niinpä Yhdysvaltain ilmavoimat otti yhden alkupään F-15A -koneyksilöistä ja modifioi koneen maksimaalista suorituskykyä varten. Tämä tehtiin poistamalla koneesta kaikki tarpeettomaksi katsottu painolasti, esimerkiksi tutka ja aseistus. Kaiken huipuksi konetta lennettiin metallivärissä, sillä maalikerroksetkin olisivat lisänneet painoa.

Testilennot vakuuttivat

Konetta kutsuttiin nimellä Streak Eagle, ja tammi-helmikuussa 1975 sillä lennettiin Pohjois-Dakotassa sijaitsevassa Grand Forksin lentotukikohdassa sarja poikkeuksellisia ennätyslentoja.

Ensimmäisessä testissä Streak Eaglen piti rikkoa aiempi ennätys noususta kolmen kilometrin korkeuteen.

Lennon profiili oli seuraava: Sekuntikello lähti käyntiin koneen vapauttaessa jarrut. Kevyessä polttoainelastissa Streak Eagle mittasi kiitotietä vain 400 jalkaa (n. 122 metriä), jonka jälkeen lentäjä antoi koneen kiihtyä vaakalennossa 675 km/h nopeuteen.

Tähän oli kulunut aikaa 15,5 sekuntia, jonka jälkeen lentäjä tempaisi koneen yhdellä 5 g:n manööverillä pystynousuun. Kone saavutti kolmen kilometrin lentokorkeuden 27,57 sekunnin kuluttua.

Ohitti kantoraketin ennätykset

Seuraavat ennätykset koskivat kuuden, yhdeksän ja kahdentoista kilometrin korkeuksia. Tässä koneen annettiin kiihtyä noin 800 km/h nopeuteen, kunnes se vedettiin pystynousuun. Kokeessa kone meni yliäänennopeudelle 23 sekunnissa ja kuuteen kilometriin se nousi 39,33 sekunnissa.

Yhdeksään kilometriin kone nousi 48,86 sekunnissa ja kahteentoista kilometriin 59,38 sekunnissa - kaikki siis uusia ennätyksiä.

Suurempia lentokorkeuksia ei voitu enää tavoitella vain vetämällä kone pystynousuun, vaan koneen kokonaisenergianhallinnan kanssa piti olla varovaisempi ilman ohentuessa.

Niinpä 15 km:n nousuennätys saavutettiin vetämällä kone alkukiihdytyksen jälkeen 55 asteen nousukulmaan. Loppuaika oli 77,05 sekuntia, mikä oli kymmenen sekuntia vähemmän kuin Apollo-lennoissa käytetyn Saturn V -kantoraketin kellottama aika.

Ennätyksiä ei voi enää rikkoa

Tätä suuremmat korkeudet vaativat hieman monimutkaisempaa profiilia, jossa Streak Eagle vedettiin lähtökiihdytyksen jälkeen laajaan immelman-manööveriin. Kone teki siis puolisilmukan, jonka laella vajaassa kymmenessä kilometrissa se jäi vaakalentoon kiihdyttämään ennen kuin korkeutta taas nostettiin.

Näillä spekseillä kone nousi 20 kilometriin 122,94 sekunnissa, 25 kilometriin 161,0 sekunnissa ja 30 kilometriin 207,8 sekunnissa. MiG-25 oli jäänyt kirkkaasti kakkoseksi.

Kansainvälisen ilmaurheiluliiton IAF:n listauksissa Streak Eaglen saavutukset ovat edelleen ennätyksiä, eikä niitä voi rikkoa, sillä itse kategoriat ovat vanhentuneet liiton sääntöjen muuttuessa.

Itse ennätyskoneen palauttaminen operatiiviseen toimintaan olisi tullut liian kalliiksi, joten se palveli joitakin vuosia testikoneena. Vuodesta 1980 Streak Eagle on ollut nähtävissä Yhdysvaltain ilmavoimamuseossa Ohion Daytonissa.

Lisää aiheesta:

Kuin ohjus: Tätä lentokoneiden nopeusennätystä ei rikota ehkä enää koskaan – katso videoTällaisella supervoimiin kykenevällä ohjuksella USA pudotti mysteeripallot – samaisia ohjuksia myös suomalaishornettien siipien allaKuningas Charles III jakoi isänsä mielenkiinnon lentämiseen, mutta yksi epäonninen laskeutuminen lopetti harrastuksenPilotin kommentti tiedustelukoneen nopeudesta hiljensi muut nopeilla koneillaan uhitelleet – keskinopeus yli 3400 km/h!Nuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenSuomen käyttämä MiG-21 -hävittäjä oli todellinen peto: Hirmukiihdytyksellä avaruuslennoilta tuttuihin maisemiin – Lentäjän oli varottava, ettei turbiini sulaisi
HävittäjätYhdysvallatIlmavoimatBoeingUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Hävittäjät
  • 5.10.14:32
    Ukrainan sota

    Venäjä sylki ohjuksia Ukrainaan, useita kuollut – Nataliian, 72, koti tuhoutui: "En tiedä, miten selviämme"

  • 20.9.17:47
    Ilmatilaloukkaus

    Naton neuvosto koolle Venäjän tekemän ilmatilaloukkauksen vuoksi

  • 20.9.13:45
    Ilmatilaloukkaus

    Jarmo Lindberg: Selvä ero edellisiin – tästä syystä Viron ilmatilaloukkaus oli poikkeuksellinen

  • 19.9.21:56
    Viro

    Venäläishävittäjät Viron ilmatilassa: Naton neljännen artiklan aktivoimista pyydetty

  • 13.9.21:27
    Puola

    Venäläinen drooni loukkasi Romanian ilmatilaa – hävittäjät ilmaan