Sotilaskoneiden nopeudet ovat olleet väittelyn kohteena aina. Lockheed Martinin valmistaman Blackbird -tiedustelukoneen pilotti sanoo, että koneen keskinopeus saattoi olla jopa 3 418 kilometriä tunnissa.
Eräs kylmän sodan sotilastiedustelun hauskimpia anekdootteja kertoo tilanteesta, jossa erinäiset Yhdysvaltain länsirannikolla lentävät lentokoneet innostuvat kyselemään lennonjohdolta tarkkaa maanopeuttaan.
Vuorotellen toinen toistaan nopeampien koneiden lentäjät pääsevät ääneen, kunnes jaksolla sattumalta olleen huippunopean Lockheed Martin SR-71 Blackbird -tiedustelukoneen miehistö palauttaa muut osallistujat kuvaannollisessa mielessä maanpinnalle.
Tässä vaiheessa lienee parasta päästää ääneen Yhdysvaltain ilmavoimien majuri (evp.) Brian Shul, mies jolta juttu on peräisin. Voi tosin olla, että Shul pistää tässä hieman omiaan, sillä alkuperäisessä versiossa koneen maanopeus oli 1 842 solmua (3 411 km/h), mikä on tietysti aika turkasen vaikuttavaa sekin. Tarina on ajankohtainen siksi, että tuoreessa Hushkit.netin haastattelussa toinen Blackbird-pilotti BC Thomas ottaa kantaa koneen suorituskykyyn.
Huippunopeus vakavien vaurioiden uhalla
Thomasin mukaan koneen ohjekirjojen määrittämä maksiminopeus oli Mach 3,3 (siis 3,3 -kertainen äänennopeus, SR-71:lle tyypillisessä noin 26 kilometrin korkeudessa luokkaa 3 550 km/h). Rajoituksena ei ollut kuitenkaan moottoriteho, vaan ahtimen sisäänoton lämpötila sekä muut lämpö- ja rakenneseikat.