Näistä maista uskalletaan taas matkustaa Lappiin – "Näyttää varsin hyvältä"

4:03
Visit Rovaniemen johtaja kertoo ylläolevalla videolla, miten Lapin matkailulla menee tällä hetkellä.

Lapissa matkailu on alkanut elpyä, jopa odotettua nopeammin. Kapuloita normaaliin palautumisen rattaisiin panevat kuitenkin Suomen listautuminen Euroopan koronakartalla punaisten maiden joukkoon ja se, että aasialaiset puuttuvat edelleen turistien joukosta. 

Pitkä koronapandemian kausi on kerryttänyt monissa patoutumaa matkustamista kohtaan. Sen purkautuminen näkyy myönteisenä kehityksenä Lapin matkailussa.

– Alkava kausi näyttää varsin hyvältä. Palautuminen on ollut ennakoitua jopa nopeampaa tässä vaiheessa kautta, kuvailee tilannetta Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.

Muutokset eri maiden koronatilanteissa ja muuttuvat matkustusrajoitukset sekä terveysturvallisuuskäytännöt ovat saaneet matkailualalla aikaan ilmiön, jossa varauksia tehdään hyvin lyhyellä aikajänteellä.

– Varausten jänne on lyhentynyt merkittävästi. Mitä tahansa Suomessa päätetään, se vaikuttaa varauksiin joko vahvistavana tai heikentävänä.

Eurooppalaiset paikkaavat aasialaisten puutetta

Tämän joulun ja talven sesonkina Suomen Lappiin matkustavat ennen kaikkea keski- ja etelä-eurooppalaiset. Erityisesti korostuu ranskalaisten turistien määrä, ja tähän on vaikuttanut pian alkavat suorat lennot Pariisista Rovaniemelle.

– Lisäksi kysyntä on vahvaa Saksasta, Espanjasta ja Italiasta. Britit ovat kaikkien isoin asiakasryhmä heti, kun joulukausi alkaa, Kärkkäinen luettelee.

Ennen koronaa Lappi kiinnosti erityisesti aasialaisia. Talvikaudelta aasialaisten matkailijoiden ryhmä puuttuu Kärkkäisen mukaan lähes kokonaan.

Aasiassa monissa maissa on edelleen tiukat matkustusrajoitukset. 

– On mahdollista, että kotiin palatessa heiltä edellytetään jopa 10–14 vuorokauden tiukkaa karanteenia. Tällainen ei rohkaise matkustamaan.

Rajoituksiaan pikkuhiljaa höllentävistä maista Kärkkäinen mainitsee Malesian, josta saattaa mahdollisesti ehtiä jopa joulukaudeksi vieraita Lappiin.

– Kauan kaivattuja Kiinaa, Singaporea ja Japania saamme odottaa varmaan ainakin vuoden verran vielä.   

Eurooppalaisten turistien avulla on mahdollista päästä kuitenkin ihan hyviin lukemiin kysynnän suhteen.

– Arviolta 60–70 prosenttiin päästään verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan.

Viestintään kuluu eniten aikaa

Kysyntää on, mutta matkustussääntöjen takia riittää kahta kovemmin työnsarkaa, erityisesti viestinnän puolella.

Visit Rovaniemestä ohjeistetaan päivittäin matkailijoita Suomen lainsäädännöstä ja maahantulosäädöksistä. Tämä pitää tehdä selkokielellä ja tiivistetysti, ja siihen kuluu runsaasti aikaa.

– Olemme huomanneet, että viranomaiskieli ei ole välttämättä matkailijalle helpointa ymmärtää. Teemme itse tulkintaa ohjeistuksista matkailijoille päivittäin, ja se on ollut yksi työllistävimmistä asioista korona-aikana ja aivan uusi työmaa kaikille matkailutoimijoille.

Miksi koko Suomi on punaisena?

Aivan erityistä murhetta tällä hetkellä aiheuttaa Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskus ECDC:n viimeviikkoinen luokitus, jonka mukaan Suomi joutui niiden maiden joukkoon, joihin matkustamista ei suositella.

Tälle niin sanotulle punaiselle listalle joutuminen näkyy Kärkkäisen mukaan jo jonkin verran Suomeen varattujen matkojen perumisena.

Kärkkäinen ihmettelee, miksi ECDC:n luokituksessa koko Suomi merkittiin punaiseksi, vaikka Lapissa koronatilanne on hallinnassa.

 – Huomasin, että kartalla naapurimaamme Ruotsi ja Norja ovat alueittain merkattu eri sävyillä. Suomen kohdalla ei ollut sovellettu minkäänlaista aluejakoa.

 ECDC:n julkaiseman kartan mukaan koko Suomi näkyy punaisena. Suomeen merkityt sisäiset aluerajat vaikuttavat muutenkin hämmentäviltä. Lähde: ECDC.

Kärkkäisen mukaan selvitystyö asiasta on kesken, mutta hän kertoo miettineensä, olisiko karttaa tehdessä voinut tapahtua virhe.

 – Toivomme, että ECDC:n lista päivittyisi mahdollisimman nopeasti ainakin meidän osaltamme vihreäksi, sillä me olemme vihreää aluetta.

Päivitystä odotellessa Lappi ja koko Suomi saattaa menettää potentiaalisia matkailijoita. Ja miten heidät tavoittaa?

– Se on melko iso viestinnällinen operaatio markkinointiväelle.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja