Monelle rahapeliautomaatit ovat tutuin näky lähiruokakaupan kassan yhteydestä. Kuten pelikehittämiseen yleensä, syntyvät myös rahapelit pitkälti samalla tavalla.
Veikkauksen pelituottaja Ilkka Vallo kertoo, miten idea uudesta rahapelistä syntyy.
– Kun pelin teema tai pohjimmainen idea on tiedossa, lähdemme tiimin kanssa hakemaan inspiraatiota pelille.
Esimerkiksi Kulta-Jaska 2 -nimiseen rahapeliin inspiraatiota lähdettiin hakemaan Lapista saakka. Onhan pelin päähahmo, Kulta-Jaska, ahkera kullankaivuun harrastaja.
Kaikissa peleissä äänimaailma on äärimmäisen tärkeä osa koko pelikokemusta. Vallon mukaan äänien todellinen suunnittelu alkaa, kun pelin tunnelma alkaa hahmottua kehittäjilleen.
– Ääniä tehdään enemmän kuin mitä peliin loppujen lopuksi tulee. Satoja klippejä kokeillaan.
Valmis lopputulos syntyy lopulta lukuisten palautteiden jälkeen. Vallon mukaan on tärkeää, että keskeneräistä tuotetta esitellään yleisölle, ja yleisön palaute otetaan huomioon pelin kehittämisessä.
– Jos pelissä on vahvasti esillä oleva hahmo, kuten Kulta-Jaska, halutaan sille luoda taustatarina, ja halutaan miettiä, mitä Jaska tekee, mistä se tykkää ja mitkä ovat sen elämänarvot.
– Jaskahan ei ole rahanahne, vaan se kullankaivuu on vain harrastus Jaskalle, Vallo kertoo.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.