Näin Suomi pystyy kilpailemaan ulkomaalaisten verkkokauppojen kanssa – lainsäädäntö apuna: "Se voi olla jopa sadan miljoonan euron veropotti"

Verkkokauppajätit suomalaisten kukkarolla 9:37

Huomenta Suomessa keskusteltiin keskiviikkoaamuna verkkokaupan tilasta. Verkko-ostosten määrä kasvaa, mutta pysyykö Suomi kilpailussa mukana?

Kaupan liitto kertoo, että kuluttajien verkko-ostosten arvo on jo yli 11 prosenttia verrattuna koko Suomen vähittäiskauppaan. Virtaavatko suomalaisten kuluttajien rahat kuitenkin täysin ulkomaille?

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan näin käy joidenkin tuotteiden kohdalla.

– Esimerkiksi Zalando on Suomen käytetyin verkkokauppa. Sitten on kuitenkin sellaisia tuoteryhmiä, kuten isot kodinkoneet, joissa rahat pysyvät hyvin Suomessa. Nimenomaan tämä suomalainen kivijalka tukee online-ostamista, Kurjenoja sanoo.

Suomessa omat kilpailuvaltit

Suomalaiset verkkokaupat eivät ole täysin päässeet vielä kilpailuun ulkomaisten vaihtoehtojen rinnalle, sillä ruoan verkkokauppa Ada Freshin hallituksen puheenjohtajan ja yrittäjä Arhi Kivilahden mukaan Suomessa verkkokaupan kehitys on vielä varsin nuorta.

Näin ollen kilpailu on pienempää, eivätkä resurssit ole kansainvälisten isojen toimijoiden tasolla.

Verkkokaupassa suomalaiset eivät ehkä pysty kilpailemaan halvoilla hinnoilla tai isoilla valikoimilla, mutta meillä on muita valtteja.

Kurjenojan mukaan suomalaisten 15 käytetyimmästä verkkokaupasta suurin osa on ulkomaalaisia, mutta 15 pidetyimmästä verkkokaupasta suomalaisia on yli puolet. Näiden joukossa oli esimerkiksi Dermosil, Varusteleka ja Booky.fi.

– Emme voi ajatella, että lähdemme kilpailemaan hyvin halvoissa tuotteissa, meidän täytyy nimenomaan kilpailla niissä tuotteissa, joista tulee oikeasti katetta ja lisäarvoa, Kurjenoja täsmentää.

Lailla pyritään parantamaan Suomen asemaa

Halpasälän tuomista Kiinasta pyritään kuitenkin suitsimaan ja suomalaisten yrittäjien asemaa parantamaan nyt poistamalla verovapaus alle 22 euron arvoisista ostoksista, jotka tuodaan EU-alueen ulkopuolelta.

– Se voi olla jopa sadan miljoonan euron veropotti, Kurjenoja sanoo.

EU:n lainsäädännön takia verovapaus poistuu joka tapauksessa vuonna 2021, mutta Kaupan liiton mukaan lainsäädännön pitäisi Suomessa muuttua jo nyt ennen hallituksen vaihtumista.

– Kuluttajalla täytyy olla valta valita, mistä hän ostaa, eli mitään tällaisia tuontitulleja tai muita me emme aja, mutta että suomalainen kauppa olisi samalla lähtöviivalla kuin vaikka kiinalainen, Kurjenoja täsmentää.

Onko suomalaisella verkkokaupalla valtti kuitenkin nopeissa kuljetuksissa? Onko kuljetuksissa hankaluuksia pitkien välimatkojen takia? Katso vastaukset yllä olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat