Huomenta Suomessa keskusteltiin keskiviikkoaamuna verkkokaupan tilasta. Verkko-ostosten määrä kasvaa, mutta pysyykö Suomi kilpailussa mukana?
Kaupan liitto kertoo, että kuluttajien verkko-ostosten arvo on jo yli 11 prosenttia verrattuna koko Suomen vähittäiskauppaan. Virtaavatko suomalaisten kuluttajien rahat kuitenkin täysin ulkomaille?
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan näin käy joidenkin tuotteiden kohdalla.
– Esimerkiksi Zalando on Suomen käytetyin verkkokauppa. Sitten on kuitenkin sellaisia tuoteryhmiä, kuten isot kodinkoneet, joissa rahat pysyvät hyvin Suomessa. Nimenomaan tämä suomalainen kivijalka tukee online-ostamista, Kurjenoja sanoo.
Suomessa omat kilpailuvaltit
Suomalaiset verkkokaupat eivät ole täysin päässeet vielä kilpailuun ulkomaisten vaihtoehtojen rinnalle, sillä ruoan verkkokauppa Ada Freshin hallituksen puheenjohtajan ja yrittäjä Arhi Kivilahden mukaan Suomessa verkkokaupan kehitys on vielä varsin nuorta.
Näin ollen kilpailu on pienempää, eivätkä resurssit ole kansainvälisten isojen toimijoiden tasolla.
LUE MYÖS: Verkkokauppa pakottaa perinteiset kaupat muuttumaan: "Myymäläkoko pienee showroomiksi"