Formula ykkösten kamppailu massiiviseksi kasvaneita lähtöruuturangaistuksia helpottaa tulevalla kaudella vain paperilla, sillä rangaistusten pienentämisen yhteydessä niiden todennäköisyys kasvaa, kun sallittua moottorimäärää kutistetaan entisestään.
Lähtöruuturangaistukset tulivat lajin vitsaukseksi vuonna 2014, kun uudet V6-hybriditurbomoottorit osoittautuivat varsin epäluotettaviksi ja vaikeiksi rakentaa. Samalla jokaisesta voimayksikön osasta alettiin sakottaa erikseen, mikä aiheutti yhdestä ylimenevästä paketista 25 lähtöruudun sanktion.
Rangaistusten jakaminen meni jo koomisen puolelle, kun Honda liittyi mukaan vuotta myöhemmin hyvin keskeneräisellä voimayksiköllään. Joinain kisaviikonloppuina ainoana Hondan moottoreilla ajanut McLaren sai kahden autonsa useista moottoririkoista jopa toista sataa ruutua rangaistuksia.
Nyt tätä tragikoomisuutta on pyritty vähentämään niin, että suurin mahdollinen rangaistus on jatkossa 15 lähtöruutua. Kun lähtösuoralla on kaudella 2018 yhä vain 20 autoa, jokainen viiden kärjen ulkopuolelle jäänyt kuski löytää itsensä joka tapauksessa joukon hänniltä.
C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen ei näe muutoksella juuri käytännön merkitystä. Tapa, jolla Kansainvälinen autoliitto FIA lisää rangaistukset lähtöjärjestykseen, saattaa kuitenkin muuttaa tehdyistä remonteista ilmoittamista.
– Pientä kikkailua siinä voi olla sen suhteen, että kun tiedät vaihtavasi moottoria, ilmoitat sen jo aikaisessa vaiheessa, koska rangaistuksethan lisätään siinä järjestyksessä kuin muutoksista on ilmoitettu, Oikarinen kertoo.
Jos siis esimerkiksi kolme kuskia saa saman 15 ruudun maksimirangaistuksen, heidät sijoitetaan joukon perälle ilmoittautumisjärjestyksessä. Ensimmäisenä moottorin vaihtamisesta ilmoittanut menee näin ollen ruutuun 18 ja viimeisenä asiasta FIA:a informoinut takimmaiseen ruutuun 20.

