Kovimmilla talvipakkasilla autot yskivät ja tuntuvat usein vetävän viimeisiä henkäyksiään. Tällöin autonomistajan kannattaa katsoa peiliin. Autoliiton koulutuspäällikön Teijo Poutasen mukaan auton pitäisi lähteä liikkeelle pakkasellakin, jos siitä on pitänyt kunnolla huolta.
– Yleisin ongelma on se, että auto ei käynnisty. Se johtuu siitä, ettei akussa ole tarpeeksi virtaa, mikä taas johtuu siitä, että ihmiset ajavat usein kaikki mahdolliset lämmittimet päällä. Jos pitää jatkuvasti yhtä aikaa päällä istuin-, takalasin- ja tuulilasin lämmitintä, se kuluttaa niin paljon virtaa, ettei auton oma laturi ehdi toimittaa riittävästi sähköä akkuun, Poutanen sanoo.
Poutanen suosittelee käyttämään pakkasilla maskisuojaa, joka suojaa moottoritilaa lumelta ja huohotinputkea jäätymiseltä. Jos auto köhii ajon aikana, se voi johtua siitä, ettei polttoainejärjestelmän suodatin ole puhdas.
Auton pahin vihollinen on talvella kylmäkäynnistys. Siksi auto pitäisi ennen liikkeelle lähtemistä esilämmittää. Jos tähän käyttää lämmityslaitteita, jotka toimivat auton omalla polttoaineella, voi akku kuitenkin tyhjentyä.
Dieselautoihin arktista polttoainetta
Talvella on huolehdittava siitä, että moottoriöljy on tarpeeksi hyvälaatuista. Poutasen mukaan marketin öljyt kannattaa jättää hyllyilleen ja suunnata suoraan autotarvikeliikkeeseen tai huoltoasemalle.
Kun pakkasmittari nousee lähelle -30 astetta, olisi dieselautoihin hyvä tankata tavallisen polttoaineen sijaan arktista polttoainetta. Esimerkiksi Neste Oilin asemilta arktista polttoainetta saa 20 liikenneasemalta eri puolilta Suomea.
Kylmän olosuhteisiin suunniteltu polttoaine on tavallista kalliimpaa, mutta Poutasen mukaan sitä kannattaa kuitenkin autoon tankata, koska tavallinen dieselpolttoaine voi mennä kylmässä hyhmään, mikä saattaa johtaa moottorin pysähtymiseen. Bensa-auton omistajilla ei samanlaista ongelmaa ole, koska he voivat käyttää samaa polttoainetta kesät talvet.
