Näin autosi selviää kovista talvipakkasista

Kovimmilla talvipakkasilla autot yskivät ja tuntuvat usein vetävän viimeisiä henkäyksiään. Tällöin autonomistajan kannattaa katsoa peiliin. Autoliiton koulutuspäällikön Teijo Poutasen mukaan auton pitäisi lähteä liikkeelle pakkasellakin, jos siitä on pitänyt kunnolla huolta.

– Yleisin ongelma on se, että auto ei käynnisty. Se johtuu siitä, ettei akussa ole tarpeeksi virtaa, mikä taas johtuu siitä, että ihmiset ajavat usein kaikki mahdolliset lämmittimet päällä. Jos pitää jatkuvasti yhtä aikaa päällä istuin-, takalasin- ja tuulilasin lämmitintä, se kuluttaa niin paljon virtaa, ettei auton oma laturi ehdi toimittaa riittävästi sähköä akkuun, Poutanen sanoo.

Poutanen suosittelee käyttämään pakkasilla maskisuojaa, joka suojaa moottoritilaa lumelta ja huohotinputkea jäätymiseltä. Jos auto köhii ajon aikana, se voi johtua siitä, ettei polttoainejärjestelmän suodatin ole puhdas.

Auton pahin vihollinen on talvella kylmäkäynnistys. Siksi auto pitäisi ennen liikkeelle lähtemistä esilämmittää. Jos tähän käyttää lämmityslaitteita, jotka toimivat auton omalla polttoaineella, voi akku kuitenkin tyhjentyä.

Dieselautoihin arktista polttoainetta

Talvella on huolehdittava siitä, että moottoriöljy on tarpeeksi hyvälaatuista. Poutasen mukaan marketin öljyt kannattaa jättää hyllyilleen ja suunnata suoraan autotarvikeliikkeeseen tai huoltoasemalle.

Kun pakkasmittari nousee lähelle -30 astetta, olisi dieselautoihin hyvä tankata tavallisen polttoaineen sijaan arktista polttoainetta. Esimerkiksi Neste Oilin asemilta arktista polttoainetta saa 20 liikenneasemalta eri puolilta Suomea.

Kylmän olosuhteisiin suunniteltu polttoaine on tavallista kalliimpaa, mutta Poutasen mukaan sitä kannattaa kuitenkin autoon tankata, koska tavallinen dieselpolttoaine voi mennä kylmässä hyhmään, mikä saattaa johtaa moottorin pysähtymiseen. Bensa-auton omistajilla ei samanlaista ongelmaa ole, koska he voivat käyttää samaa polttoainetta kesät talvet.

Poutanen suosittelee pitämään auton tankin täynnä, kun auto jätetään seisomaan yön yli talliin. Näin tankkiin ei kerry niin helposti kondenssivettä.

Varusteet tienpientareelle: toppatakki ja kännykkä

Uusien ja vanhojen autojen pakkaskestävyydessä ei Poutasen mielestä ole suuria eroja – tärkeämpää kuin auton valmistusvuosi on se, miten hyvää huolta omistaja on pitänyt ajokistaan.

Uudet autot kuitenkin kuluttavat usein vanhoja autoja enemmän virtaa, koska niistä löytyy enemmän monimutkaista elektroniikkaa. Niiden akutkin siis tyhjentyvät nopeammin.

Jos auto kaikesta huolimatta sattuu pysähtymään tienposkeen, on mukana hyvä olla kaikille matkustajille lämpimiä vaatteita.

– Ei siinä paljon muuta voi tehdä kuin hälyttää paikalle apua. Uusille autoille ei voi paljon tehdä itse, Poutanen sanoo.

Autolle voi yrittää antaa apuvirtaa käynnistyskaapelien tai kannettavan akun avulla, mutta Poutanen ei kannusta kaapelin pyörittelyyn, jos kytkemispuuhiin joudutaan ensimmäistä kertaa tienvarressa. Pahimmillaan harjaantumaton automekaanikko tekee autolle vain tuhoja.

Lue myös:

    Uusimmat