Mainos

Näiden vinkkien avulla pääset kerrankin ajoissa nukkumaan

Onko sinulla tapana nipistää viikolla kunnon yöunista? Jos haluaisit kerrankin herätä virkeänä uuteen päivään, kokeile näitä vinkkejä.

Aloita iltapuuhat hyvissä ajoin, jotta kehosi osaa valmistautua nukkumaanmenoon.

Liiku

Kun olet aktiivinen ja liikut paljon, olet illalla luonnollisesti väsynyt. Tärkeää on liikkua jo päivällä, sillä jos harrastat liikuntaa vasta illansuussa, piristyt muutamaksi tunniksi. Illalla voit sen sijaan venytellä kevyesti.

Syö oikein

Vältä syömistä juuri ennen nukkumaanmenoa, ellet ole todella nälissäsi. Näkäisenä ei ole helppoa saada unen päästä kiinni, mutta myös liian raskas ruokailu karkottaa nukkumatin. Syö hiilihydraattipitoinen iltapala noin kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos uni ei meinaa tulla, kokeile vanhan kansan suosikkia: Lämmitä itsellesi kupillinen maitoa.

Viilennä

Lämmin suihku on omiaan rentouttamaan mieltä ja lihaksia, mutta sitäkään ei kannata jättää liian myöhään. Kuuma vesi nimittäin nostaa hetkellisesti kehon lämpötilaa, mikä saa aikaan piristävän vaikutuksen. Väsyneenä kehon lämpötila laskee, joten kannattaa myös kiinnittää huomiota makuuhuoneen lämpötilaan. Viileämpi, noin 19–20 astetta, on parempi!

Hidasta

Iltasella ei kannata aktivoida aivoja katsomalla telkkaria tai leikkimällä älypuhelimella. Himmennä sen sijaan valoja ja uppoudu hyvään kirjaan. Voit myös kokeilla rauhallista hengittelyä tai meditaatioharjoitusta.

Rentoudu

Jos uni ei meinaa tulla, älä hätäänny. Ehkä et ole juuri tänä iltana valmis nukahtamaan aikaisin. Stressaaminen karkottaa unen entistä kauemmas, joten sen sijaan, että makaisit sängyssä murehtien valvomistasi, nouse ylös ja puuhaile jotain rauhallista.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.