Jari-Matti Latvala oli enemmän ymmällään kuin pettynyt, kun Ruotsin rallin avauspäivä päättyi etapin viimeiselle erikoiskokeelle.
Se oli kuin kohtalon ivaa, sillä Latvala nilkutti sitä ennen lähes koko päivän ilman yhtä etuvetoakselia, käytännössä takavetoisella autolla.
- Ihme juttu. Jarrutuksessa oli pieni heitto ja kuului napsahdus, kun tukivarsi meni edestä poikki. Siinä ei ollut kiviä tai muuta vastaavaa. Ei ole ikinä mennyt tukivarsi noin helposti, Latvala ihmetteli.
Ongelmien ja keskeyttämisen tuomien aikasakkojen jälkeen Latvala on yli kymmenen minuutin päässä kärjestä. Rallia johtaa Latvalan VW-tallitoveri Sebastien Ogier. Hyundain Hayden Paddon on toinen 26,9 sekuntia kärjestä ja VW:n Mads Östberg kolmas 33,7 sekuntia kärkipaikasta.
Jos keskeyttämiseen johtanut tukivarsirikko oli Latvalan mielestä erikoinen, sitä oli myös toisen etuvetoakselin rikkoutuminen avauserikoiskokeella.
- Siinä oli käännös nypyn yli oikealla. Alastulossa kuului kolahdus. Kun käännyin oikealla ja menin kaasulle, tunsin, ettei auto vedä. Siitä pitäen ajettiin kaksivetoisella autolla.
- Ei vetoakselin olisi pitänyt tuollaisessa hypyssä mennä. On tällä hypitty ennenkin, kartturi Miikka Anttila ihmetteli.
Perjantaina ajettiin kahdesti kaksi erikoiskoetta lumisilla teillä Norjan puolella ja kahdesti yksi lanauksen ja jäädyttämisen jälkeen kelpokuntoinen pikataival Ruotsissa.
