Muuttuuko sallitun pysäköintiajan laskeminen? Hallitus esittää viime hetken viilausta uuteen tieliikennelakiin

Pysäköintisäännöt vaihtelevat kaupungeittain – Oulussa sakotetaan tilanteista, joista Helsingissä ei 6:57
Pysäköintisäännöt vaihtelevat kaupungeittain: Oulussa sakotetaan tilanteista, joista Helsingissä ei.

Uutta tieliikennelakia halutaan viilata vielä ennen sen kesäkuista voimaantuloa. Olennaisin täsmennys liittyy pysäköintiajan laskemiseen.

Hallitus on esittänyt täydennyksiä uuteen tieliikennelakiin.

Taustalla ovat lain hyväksymisen jälkeen muualla lainsäädännössä tapahtuneet muutokset, jotka edellyttävät täsmennyksiä myös kesäkuun alussa voimaan tulevaan tieliikennelakiin. Kaavaillut muutokset ovat pääosin lakiteknisiä.

Selkeyttä pysäköinninvalvontaan

Ehdotuksessa parkkikiekon käyttövelvollisuutta ja siihen liittyvää pysäköintiajan laskentaa tarkennettaisiin siten, että edellisenä päivänä käytetty aika ei vähentäisi seuraavan päivän pysäköintiaikaa.

Pysäköintikiekon käyttöön liittyvistä epäselvyyksistä sekä kaupunkikohtaisista eroista nousi aiemmin tänä vuonna pienimuotoinen kohu, kun Autoliiton omissa selvityksissä kävi ilmi, että pysäköintivirhemaksuja jaetaan eri kaupungeissa toisistaan poikkeavin perustein, kyseisen kaupungin pysäköinninvalvonnan linjauksista riippuen.

– Autoilijan oikeusturvan kannalta tällainen tulkinnanvaraisuus on kestämätöntä. Ei voi olla niin, että se mikä on sallittua Jyväskylässä, tuo pysäköintivirhemaksun Oulussa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi tammikuussa.

Muutos todennäköisesti vähentäisi autoilijoille jaettavien parkkisakkojen määrää niissä kaupungeissa, joissa edellisenä päivänä alkanut pysäköinti on tähän lyhentänyt seuraavan päivän pysäköintiaikaa.

Myös muita muutosehdotuksia

Hallitus esittää myös, että tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä HCT-ajoneuvoyhdistelmiä (High Capacity Transport) sekä raskaita moottorikelkkoja koskevat jo hyväksytyt säännökset sisällytettäisiin uuteen lakiin.

Tieliikennelakiin esitetään myös muutosta, jolla pyörätien kaksisuuntaisuutta osoittavien uusien liikennemerkkien käyttöönotolle säädettäisiin seitsemän vuoden siirtymäaika. Tällä muutoksella halutaan helpottaa tienpitäjille merkinnöistä aiheutuvaa taloudellista rasitetta. Lisäksi halutaan antaa aikaa laadukkaiden pyöräilyreittien suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat