Mustaa valkoisella: Näin peltipoliisit ovat vaikuttaneet ylinopeuksiin Kehä III:lla

Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivat 1:34
Tältä Suomen uudet peltipoliisit näyttävät.

Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kirkkonummen alueella kulkeva Kehä III eli kantatie 50 sai peltipoliisit vuonna 2011. Näin ne ovat vaikuttaneet autoilijoiden kaasujalkaan vuosien varrella.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein twiittasi aiemmin tiistaina tilaston, jonka näkemistä moni on varmasti odottanut.

Pastersteinin julkaisemasta kuvasta käy ilmi, miten yli 10 tuntikilometrin ylinopeuksille on käynyt pääkaupunkiseudun Kehä III:lla sen jälkeen, kun vilkkaalla tieosuudella otettiin käyttöön poliisin automaattinen kameravalvonta vuonna 2011.

Taulukosta on nähtävissä, että yli 10 km/h:n ylinopeutta ajavien määrä on vähentynyt vuosien varrella merkittävästi.

Vuonna 2010, eli ennen peltipoliisien käyttöönottoa, nopeusrajoitusta noudatti vain 55 prosenttia kuljettajista. Hieman useampi kuin joka kymmenes ajoi tuolloin yli 10 km/h:n ylinopeutta.

Peltipoliisien vaikutus näkyi nopeasti, sillä jo seuraavana vuonna yli 10 kilometrin ylinopeuksia ajoi vain 7,1 prosenttia kuljettajista.

Viime vuonna yli 10 km/h:n ylinopeutta ajoi 7,2 prosenttia Kehä III:n kuljettajista.

Katso Pastersteinin julkaisema taulukko alta. Jos twiitti ei näy, katso se täältä.

Lue myös:

    Uusimmat