Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muoti ei enää kiinnosta? Vaatemyynti vaikeuksissa Suomessa

Ostovoiman alamäki näkyy tekstiili- ja muotikaupassa. Kuvituskuva.
Ostovoiman alamäki näkyy tekstiili- ja muotikaupassa. Kuvituskuva.
Julkaistu 02.09.2015 10:49

MTV LIFESTYLE

Muotikaupan vaikeudet ovat seuraus kotimaisen kysynnän supistumisesta ja venäläisturistien ostojen romahtamisesta. Ulkomaisten verkkokauppojen kasvava kilpailu ei myöskään helpota tilannetta.

Ostovoiman alamäki näkyy tekstiili- ja muotikaupassa. Muotikauppa on laskenut alkuvuonna 2015 Suomessa 7,4 prosenttia. Urheilukaupassa tilanne päinvastainen: kasvua on noin 8,7 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Työttömyyden kasvu, verojen kiristyminen, ja siten kuluttajien ostovoiman heikkeneminen on iskenyt raskaasti koko kaupan alaan. Muoti- ja urheilukaupassa se näkyy -2,3 prosentin kokonaislaskuna vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

– Venäläisten turistien määrä on puolittunut, ja ne, jotka vielä tulevat Suomeen vaateostoksille, kuluttavat vain noin puolet aiemmasta, kertoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää alan tilanteesta.

– Ruplan devalvoitumisen ja talouspakotteiden takia muoti- ja urheilukaupasta on hävinnyt venäläisturistien ostovoimaa suuren suomalaisen kaupungin asukkaiden ostojen verran.

otakolme

Muotikauppa hyvä esimerkki vanhentuneista työmarkkinoista

Erityisesti naistenvaatteiden myynti on ollut laskussa. Alkuvuodesta muoti- ja urheiluvaatteissa oltiin miinuksella 6,3 prosenttia. Alamäkeä loivensi jonkin verran miesten vaatteiden paremmat myyntiluvut. Jalkineiden myynti kasvoi 2,2 prosenttia.

Kun muualla Euroopassa muotikauppa on kääntynyt kasvuun, Suomessa näkymät ovat edelleen heikot. Kankaanpään mielestä huolta tulisi kantaa kuluttajien ostovoiman turvaamisesta, kuten esimerkiksi Ruotsissa on tehty.

Kankaanpää toteaa, että muotikauppa on hyvä esimerkki vanhentuneista työmarkkinoista.

Alennusmyynti

Palkat ovat määräytyneet vientiteollisuuden vanavedessä ja nousseet kilpailijamaiden ohi. Kauppa ei ole enää osa suljettua sektoria, johon ulkomainen kilpailu ei ulotu, olivat työvoimakustannukset kuinka korkeat tahansa.

Kilpailijana kansainväliset verkkokaupat

Ulkomaiset verkkokaupat ovat tuoneet uudenlaisen kilpailutilanteen kauppaan. Suomessa muoti- ja urheilukaupat ovat auki 75 tuntia viikossa, josta kolmasosa on niin sanottuja kalliita tunteja, joilta työntekijöille maksetaan korotettua palkkaa.

Kivijalan ja kotimaisten verkkokauppojen kanssa kilpailevat kansainväliset verkkokaupat, joiden työntekijöille ei useinkaan makseta kelloon sidottuja lisiä, vaikka verkkokauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi liikepaikkavuokrat Suomessa ovat ostopotentiaaliin nähden korkeat.

– Suomessa muotikaupan palkkakustannus on 30 prosenttia korkeampi kuin esimerkiksi Englannissa, täsmentää Kankaanpää.

Esimerkiksi Saksassa arvonlisävero on viisi prosenttia alhaisempi. Kilpailuetu kotimaiseen verkkokauppaan on syystäkin huomattava.

ale

Lähde: Tekstiili- ja muotialat TMA ry

Lisää aiheesta:

Kaupan liitto: Ruoan hinnannousu hidastuu, mutta hinnat pysyvät silti korkeinaNäin hintojen nousu iskee kulutukseen – palkankorotuksista vain laiha lohtuMTV selvitti: Näin koronavuosi iski kauppakeskuksiin – varovaisuutta, lopettaneita liikkeitä ja laskenutta myyntiä Kaupan alalta on hävinnyt kahdessa vuodessa 25 000 työpaikkaa – osa kaupoista teki kovaa tulosta koronavuonna, osa oli ahtaallaKoronavuosi ollut ristiriitainen erikoiskaupalle: Joillekin kävi kalpatenKoronakriisillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset muotialalle – lähiviikot kertovat, kuinka moni yritys selviää kriisistä: “Tilanne on todella tukala”
MuotimaailmaRahaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 9.10.09:05
    Muotinäytökset

    Suomalainen keppistelijä Ada säteili Adidaksen näytöksessä: "Nouseva tähti uudessa urheilulajissa"

  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?