Muotikaupan vaikeudet ovat seuraus kotimaisen kysynnän supistumisesta ja venäläisturistien ostojen romahtamisesta. Ulkomaisten verkkokauppojen kasvava kilpailu ei myöskään helpota tilannetta.
Ostovoiman alamäki näkyy tekstiili- ja muotikaupassa. Muotikauppa on laskenut alkuvuonna 2015 Suomessa 7,4 prosenttia. Urheilukaupassa tilanne päinvastainen: kasvua on noin 8,7 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Työttömyyden kasvu, verojen kiristyminen, ja siten kuluttajien ostovoiman heikkeneminen on iskenyt raskaasti koko kaupan alaan. Muoti- ja urheilukaupassa se näkyy -2,3 prosentin kokonaislaskuna vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
– Venäläisten turistien määrä on puolittunut, ja ne, jotka vielä tulevat Suomeen vaateostoksille, kuluttavat vain noin puolet aiemmasta, kertoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää alan tilanteesta.
– Ruplan devalvoitumisen ja talouspakotteiden takia muoti- ja urheilukaupasta on hävinnyt venäläisturistien ostovoimaa suuren suomalaisen kaupungin asukkaiden ostojen verran.