Mummojen neulomat myssyt matkaavat Pöytyältä Pariisiin – kansainvälisesti menestyneen Myssyfarmin tulevaisuus on vaakalaudalla

Mummojen neulomat myssyt matkaavat Pöytyältä Pariisiin – kansainvälisesti menestyneen Myssyfarmin tulevaisuus on kuitenkin vaakalaudalla 7:23
Vierailimme Pöytyällä tutustumassa maalaisjunttiuden nimeen vannovan Voguenkin sivuilla seikkailleen Myssyfarmin toimintaan.

MTV Uutiset vieraili epämuodikkuuden alkulähteillä Myssyfarmin päämajassa Pöytyällä.

Myssyfarmi on maatilalähtöinen kansainvälisestikin tunnettu designyritys Pöytyän Vistolan kylältä. Kaikki merkin tuotteet neulotaan käsin paikallisten eläkeläisrouvien, eli myssymummojen toimesta suomenlampaiden villasta.

– Kaikki tapahtuu paikallisesti täällä Pöytyällä, Myssyfarmin emäntä ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kertoo ylpeänä MTV Uutisten haastattelussa.

Rauhansuu kertoo, että Myssyfarmi työllistää tänä päivänä 95 myssymummoa, jotka ovat brändin avulla saaneet niin merkityksellistä tekemistä kuin myös lisätoimeentulon eläkepäivilleen.

– Tässä tuntee itsensä tarpeelliseksi, myssymummona neulova Aino Laine kertoo.

Vierailimme tilalla tutustumassa tarkemmin kansainvälisesti menestyneen Myssyfarmin toimintaan. Voit katsoa tunnelmia Myssyfarmin päämajalta, entiseltä Haverin kyläkoululta artikkelin yllä olevalta videolta.

Kansainvälisillä muotimarkkinoilla maatilalta käsin

Myssyfarmi käyttää kotimaisen villan kehräämisessä suomalaisia kehräämöitä. Käytetty villa myös pestään ja värjätään Suomessa. Jokaisen Myssyn aitouden on varmistanut mummo omalla nimikirjoituksellaan. Tuotteita ei siis valmisteta halvalla missään aasialaisessa pikamuotiin erikoistuneessa hikipajassa.

Myssyfarmin tuotteita myydään noin 200 liikkeessä 16 maassa. Listalla on tunnettuja tavarataloja ja ultramuodikkaita konseptimyymälöitä, sekä tietysti verkkokauppa. Myssyfarmi on päätynyt kolmeen kertaan muotiraamattu Voguen sivuille, ja kutsu Pariisin muotimessuille on tullut jo kuusi kertaa. Se on aika hyvin merkiltä, joka vannoo maalaisjunttiuden nimeen.

– Minua kiehtovat kaikki kontrastit ja vastakohdat. Voit elää maatilalla omannäköistä elämää ja samalla olla täysillä mukana kansainvälisessä muotibisneksessä. Se on täysin mahdollista, Rauhansuu muistuttaa.

”Save the myssy” -kampanja

Jo vuosia kestänyt epävarma maailmantilanne on tuonut mukanaan vaikeuksia kaikille, erityisesti pienille yrityksille. Pandemia, sota, energiakriisi ja inflaatio eivät ole helppo yhdistelmä kenellekään, ja myös Myssyfarmi on kohdannut taloudellisen rajuilman.

– Tällä hetkellä käytännössä kassa on tyhjä, Rauhansuu toteaa.

Pelastaakseen kansainvälisesti tunnistetun muodin menestystarinan ja suomalaisten käsityötaidon kassakriisiltä brändi on lanseerannut maaliskuun loppuun asti kestävän Save the Myssy -kampanjan, joka kannustaa ostamaan ensi syksyn ja talven lämpöiset asusteet jo nyt.

– Uskon, että ihmiset haluavat auttaa. Meidän on nyt ylitettävä tämä kuilu, saatava varastoon liikennettä ja kauppaa aikaan, Rauhansuu kertoo.

Kampanjan tavoitteena on saada myssymummojen fanit sekä uudet tuttavuudet auttamaan Myssyä hädässä.

Lue myös:

    Uusimmat