MTV Uutisten kyselytutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää peruskoulun opetuksen tasoa hyvänä. Suomalainen peruskoulu saa kansalaisilta eniten kritiikkiä kiusaamisesta.
40 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista antoi peruskoululle kouluarvosanaksi 8. Suomalainen peruskoulu sai MTV:n kyselytutkimuksessa kiitosta maksuttomuudesta, opetuksen laadusta ja monipuolisuudesta.
– Vaikka peruskoulua kohtaan on viime aikoina esitetty kritiikkiä vetoamalla esimerkiksi heikentyneisiin pisa-tuloksiin, koulujärjestelmämme on edelleen aivan huipputasoa. Heikentyneeseen tasoon voi vaikuttaa vaikkapa nuorten syrjäytyneisyys, joka ei ole koulujärjestelmän luoma ongelma, arvosanan 9 antanut kertoo.
Kiusaaminen iso ongelma
Kyselyn avovastauksissa moni kuitenkin kritisoi peruskoulua. Yleisimmin koulua kritisoitiin siitä, että peruskoulussa kuri on liian löysää ja että erityisesti kiusaaminen on edelleen iso ongelma kouluissa. Myös 9 ja 8 kouluarvosanan antaneet kritisoivat suomalaista peruskoulua kiusaamisongelmasta.
– Kiusaamista ei pystytä estämään. Hiljaisempia oppilaita syrjitään opettajien toimesta kehottamalla "reipastumaan" ja lisäämään tuntiaktiivisuutta vastoin ihmisen perusluonnetta. Kaikki eivät ole ekstroverttejä, kouluarvosanan 8 antanut vastaaja luonnehtii.
– Suomessa on hyvä koulutussysteemi verrattuna muihin maihin. Sääli vain, että opettajilla ei ole työkaluja häirikköoppilaiden ja heidän vanhempiensa käsittelyyn nykyään, arvosanan 9 antanut kertoo avoimessa vastauksessa.
Kritiikkiä kurittomuudesta
Kaikkein huonoimpia kouluarvosanoja antaneissa vastauksissa peruskoulu sai kritiikkiä muun muassa sisäilmaongelmista, kurittomuudesta ja epätasa-arvosta.
– Tasa-arvosta ei voi puhuakaan, koskien erilaisia vammaisryhmiä, kuten autismin kirjoa. Eri kunnissa vaihtelee, millaista opetusta vammainen saa, onko apu henkilökohtaista vai mahdollisesti vain kuormitetun kouluavustajan apua, kouluarvosanan 7 antanut vastaaja toteaa.
Osa kritisoi myös opetuksen sisältöä, kuten koulussa opetettavia aineita. Muutama koki, että opettajien mielipide yhteiskunnallisista aiheista, kuten hyvinvointivaltiosta tai Euroopan unionista välittyy opetuksen mukana.
– Kriittisyyttä ja argumentointia ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä tulisi opettaa. Myös silloin, kun kyseenalaistetaan yhteiskunnan ja opetuksen vallalla olevia arvoja tai teorioita.
Tutkimus tehtiin 01.–07. elokuuta ja siihen vastasi 1 058 täysi-ikäistä henkilöä. Virhemarginaali on suurimmillaan 3 prosenttia suuntaansa. Tutkimuksen toteutti Corefiner Oy.