Moni suomalainen tunnustaa kokeneensa remonttikatastrofin – vältä nämä kolme kalliiksi käyvää virhettä

Itse tehdyssä remontissa aineksia säästämiseen ja kauhutarinoihin 9:56
KATSO MYÖS: Miten tunnistaa hyvän remonttiammattilaisen? Asiantuntijat vinkkaavat!

Kesän kynnyksellä moni innostuu itse rakentamaan tai remontoimaan, mutta joskus omatoimisuus voi kostautua kalliisti.

Rakennustarvikkeita myyvän Starkin kyselyn mukaan lähes viidesosalla suomalaisista asunnon omistajista on kokemusta yhdestä tai useammasta epäonnistuneesta remontista.

MTV:n Huomenta Suomessa vierailleen Stark Suomen toimitusjohtajan Harri Päiväniemen mukaan yksi yleisimmistä virheistä on, ettei remontin kokonaisuutta mietitä riittävästi jo suunnitteluvaiheessa, vaan lähdetään tekemään pienempiä palasia.

Toiseksi syyksi Päiväniemi mainitsee sen, että remonttia tekemään on valittu sellainen toimija, jolla ei ole vaadittavaa osaamista kyseiseen remonttiin.

– Kolmas on varmaan se, että lähdetään tekemään sellaisia projekteja, joissa oma osaaminen loppuu kesken.

Ammattilainen apuun jo suunnitteluvaiheessa

Päiväniemi sekä keskustelussa mukana ollut Aalto-yliopiston puurakentamisen professori Pekka Heikkinen suosittelevat ammattilaisen käyttämistä remontissa jo suunnitteluvaiheessa.

– Uskon, että tätä kautta pystyy säästämään kustannuksia ja välttämään virheitä, Päiväniemi katsoo.

– Ehkä vielä erityisesti pienissä kohteissa pienikin virhe kertautuu, Heikkinen toteaa.

Asiantuntijat suosittelevat myös pitäytymään alkuperäisessä suunnitelmassa tai mahdollisten muutostarpeiden ilmaantuessa kääntymään niin ikään ammattilaisen puoleen.

Näin tunnistaa hyvän ammattilaisen

Materiaalivalintoihin he kannustavat käyttämään suunnittelun lisäksi riittävästi aikaa.

Päiväniemen mukaan virhe voi syntyä, jos valitsee materiaaleja, jotka eivät sovi teknisesti yhteen.

– Siinä pystytään menemään isosti vikaan, ja ne ovat niitä kalliita remontteja, jos laatat lähtevät seinästä.

Ammattilaisen valinnassa asiakas voi myös tehdä virheen, joten perehtyminen yrityksen tai työntekijän taustoihin on paikallaan esimerkiksi tutustumalla remontoijan aiempiin töihin tai keskustelemalla hänen aiempien asiakkaidensa kanssa.

– Aika nopeasti se tarina leviää, onko projekti ollut onnistunut.

Lue myös:

    Uusimmat