Moni suomalainen sijoittaisi 2 000 euroa remonttirahaa näin – toimisitko samoin?

Suomalainen sijoittaisi kodin, pihan tai mökin kunnostamiseen saamansa 2 000 euroa ensisijaisesti keittiöremonttiin ja sänkyyn tai patjaan. Myös huonekalut ja pintaremontti ovat lähellä kunnostus- ja sisustustoivelistan kärkeä, kertoo Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.

Kyselyssä reilulta tuhannelta suomalaiselta tiedusteltiin, miten he kunnostaisivat tai sisustaisivat kotia, pihaa tai mökkiä, jos käytössä olisi 2000 euroa. Jaetulle ykkössijalle 18 prosentin kannatuksella nousivat keittiöremontti ja sängyn tai patjan hankinta.

– Keittiö on kodin sydämenä suomalaisille tärkeä, joten sen kuntoon ja viihtyvyyteen halutaan panostaa. Keittiöremontti keräsi kannatusta varsinkin Etelä-Suomessa, jossa sen valitsi ykköskorjauskohteeksi 22 prosenttia vastaajista. Asunnon kunnostus- ja remonttitöihin liittyen on hyvä muistaa, että sen yhteydessä tehtävillä valinnoilla voi oman kodin lisäksi rakentaa työtä Suomeen, toteaa Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttaa myös Suomalaisen Työn Liiton, Keskon ja kymmenien yritysten yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja.

– Jokainen suomalainen voi myös rautakaupassa tehdä valintoja, jotka luovat työtä Suomeen: jokaisen suomalaisen ostaessa kuukausittain 10 eurolla enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita syntyisi maahan vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa, Eljala vertaa.

Jos saisit 2000 euroa rahaa kodin, pihan tai mökin kunnostamiseen tai sisustamiseen, niin mihin käyttäisit nämä rahat?

• Keittiöremonttiin 18 %

• Sänkyyn/patjaan 18 %

• Huonekaluihin 17 %

• Pintaremonttiin (maalaus/tapetointi) 17 %

• Kylpyhuoneeseen 13 %

• Pihaan / puutarhaan 11 %

• Saunaan 10 %

• Sohvaan 10 %

• Lattiaremonttiin 9 %

• Terassin remontointiin / rakentamiseen 8 %

• Kotiteatteriin 7 %

• Lämmitysjärjestelmään 6 %

Miehet naisia enemmän saunan ja kotiteatterin perään

Kärkisijojen lisäksi suomalaiset sijoittaisivat tilaisuuden avautuessa huonekaluihin sekä pintaremonttiin, kuten maalaukseen ja tapetointiin. Kumpikin vaihtoehto keräsi taakseen 17 prosenttia vastaajista.

Rautakeskon markkinointijohtaja Raimo Jaakkola kertoo, että äskettäin julkaistun selvityksen mukaan tuotteiden suomalaisuus kiinnostaa kuluttajia myös rautakaupassa: liki joka toinen kertoi valitsevansa aina tai useimmiten suomalaisen rautakaupan tuotteen.

2 000 euron sijoittamisessa neljän kärkeen nousseet sekä niiden jälkeen sijoittuneet kylpyhuoneen ja pihan tai puutarhan kunnostus -kohteet keräsivät tasaisesti suosiota sekä miesten että naisten keskuudessa – kuitenkin niin, että naisvastaajat suosivat näitä vaihtoehtoja kautta linjan miehiä enemmän.

Miesten vastuksissa korostuivat puolestaan naisvastaajia enemmän sauna, kotiteatteri ja lämmitysjärjestelmä.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen.

Lähde: Suomalaisen Työn Liitto

Lue myös:

    Uusimmat