Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Modernit dieselautot saastuttavat jopa 10 kertaa enemmän kuin rekat ja bussit

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.AFP / Lehtikuva
Julkaistu 09.01.2017 11:10

MTV LIFESTYLE

EU:n tiukat päästörajoitukset raskaalle kalustolle ovat johtaneet siihen, että nykyaikaiset dieselautot ovat niitä jopa 10 kertaa saastuttavampia.

Brittilehti The Guardian uutisoi, että modernit dieselkäyttöiset henkilöautot päästävät ilmaan jopa 10 kertaa enemmän haitallisia typenoksideja kuin rekat ja linja-autot. Asia selviää tuoreesta eurooppalaisesta tutkimuksesta.

Raportin laatineet tutkijat ehdottavat raskaalle kalustolle säädettyjen päästörajoitusten käyttöönottoa myös henkilöautoissa. Lehden mukaan typenoksidipäästöt aiheuttavat vuosittain kymmeniä tuhansia ennenaikaisia kuolemia.

Merkittävä osa päästöistä syntyy nimenomaan dieselkäyttöisistä henkilöautoista, jotka tuottavat haitallisia päästöjä liikenteessä jopa kuusi kertaa enemmän kuin paperilla. Volkswagenin dieselskandaalin myötä rajoituksia tullaan tiukentamaan, mutta tutkijoiden mukaan ei riittävästi.

Tutkimuksen takana oleva International Council on Clean Transportation (ICCT) vertaili raskaiden ajoneuvojen sekä henkilöautojen tosielämän päästöjä. Testejä tehtiin Saksassa ja Suomessa.

Raskaat ajoneuvot päästivät ilmaan noin 210 milligrammaa typpioksidia ajettua kilometriä kohti, mikä on vähemmän kuin nykyisten parhaiden Euro 6 -luokitusten mukaisten dieselautojen 500 milligrammaa kilometriä kohti.

Rekoissa ja linja-autoissa on isommat moottorit, jotka polttavat enemmän dieseliä kilometriä kohti. Siitä johtuen autot tuottavat isoihin ajoneuvoihin verrattuna kymmenen kertaa enemmän typpioksidia jokaista polttoainelitraa kohti. Kilometriä kohden ero on pienempi.


Myös monissa muissa tutkimuksissa dieselautojen typenoksidipäästöjen on havaittu olevan rajojen yläpuolella.

***

2:12Vapise Tesla – tässä tulee Faraday Future FF 91

Lisää aiheesta:

Tutkimus: Autojen renkaat aiheuttavat yli tuhat kertaa isommat päästöt kuin pakokaasutUudet dieselautot yllättivät aidossa ajossa tehdyissä päästötesteissä: "Haukkuminen on lopetettava"Uudet päästömittaukset yllättävät: Lähes kaikki diesel-autot yhä liian saastuttaviaMersu-pomo: Kuluttajat suhtautuvat dieselautoihin poliitikkoja hyväksyvämmin – olemmeko haukkuneet väärää puuta?Viime hetken läpimurto? Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentillaTutkimus: Dieselautojen päästöillä yhtä suuri vaikutus terveyteen kuin puolison kuolemalla
PäästötRaskas liikenneAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan

  • 4.9.18:24
    Perussuomalaiset

    Perussuomalaisten mieli muuttui: Hallitus tukee EU:n päästövähennysehdotusta

  • 29.8.15:29
    Politiikka

    Hallitus kiistelee yhä ilmastostrategiasta – Lulu Ranne: Koko ilmastolain voisi kuopata