Mitä australialaiset tutkijat ehtivät tehdä 300 tunnissa? Vaikkapa mullistavan "Google-kartan" universumista

Tältä näyttää matka maailman kaukaisimpaan galaksiin 0:39
Tältä näyttää matka maailman kaukaisimpaan galaksiin

300 tuntia on reilut 12 vuorokautta. Siinä ajassa ehtii paiskimaan töitä melkein kaksi viikkoa, käymään samalla muutamia kertoja ruokaostoksilla, bensa-asemalla ja katsomaan useita jaksoja vaikkapa Salattuja elämiä tai Kauniita ja rohkeita.

Australialaiset tähtitieteilijät sen sijaan käyttivät 300 tuntia hieman suurempaan tarkoitukseen. He kartoittivat tuossa ajassa ennätystarkasti havainnoitavissa olevaa maailmankaikkeudesta.

Australian tiedevirasto CSIRO luonnehtii kartoittamistyötä "maailmankaikkeuden Google-kartaksi". Ei siis mikään pikku juttu.

ASKAPin täydet voimat käytössä

Tiedesivusto Livescience kertoo, että kartoitustyössä tutkijat pääsivät valjastamaan 36 erillisestä antennista koostuvan ASKAP-radioteleskoopinsa (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) muskelit ensimmäistä kertaa täyteen tehoonsa.

Teleskoopin koko kapasiteettia käyttämällä tutkijat onnistuivat kartoittamaan eteläiseltä taivaalta 300 tunnissa noin 3 miljoonaa galaksia. Jopa miljoona näistä nyt havaituista galakseista oli aiemmin tuntemattomia.

Nasan löytö kaukaisesta avaruudesta on kuin suoraan Tähtien sota -elokuvasta – tunnistatko sinäkin tässä samaa Darth Vaderin aluksen kanssa? 0:45

Tutkijat nappasivat kartoitustyössään avaruudesta 903 erillisestä kuvasta muodostetun yhdistelmäkuvan. Kukin erillinen kuva koostuu 70 miljardista pikselistä.

Ja tutkijoiden mukaan tämä on vasta alkua. Tutkijat aikovatkin kurkistaa jatkossa yhä syvemmälle avaruuden syövereihin täydentääkseen universumin Google-karttaansa entisestään.