Mainos

Hampaisiin asti "aseistettu" tiepalveluauto voi pelastaa jopa henkesi – näin rakennettiin Autoliiton kaasukäyttöinen VW Caddy Maxi

0:26

Autoliiton yleisen tiepalvelunsa käyttöön hankkima kaasukäyttöinen Volkswagen Caddy Maxi TGI on räätälöity tiepalvelun erityistarpeisiin. Auto palvelee tiepalveluapua tarvitsevia pääkaupunkiseudulla. Liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen koordinoi Autoliiton yleistä tiepalvelua. Pyysimme häntä kertomaan uudesta kaasuautosta ja sen erikoisvarustelusta.

Pääkuvan video

Näin vilkkuu Autoliiton tuliterä tiepalveluauto

Tiepalveluautoa hankittaessa pitää ottaa huomioon sen käyttöalue. Esimerkiksi Lapissa tai Kainuussa ovat aivan erilaiset haasteet ja tarpeet kuin täällä pääkaupunkiseudulla. Tämä tiepalveluauto rakennettiin nimenomaan pääkaupunkiseudun tarpeisiin.

Lähdimme ajatuksesta, että auton on mahduttava yleisimpiin, 2,1 metriä korkeisiin, pysäköintihalleihin vilkkupaneelit ja antennit katolla.

Kaasuautoon Autoliitto päätyi oikeastaan useammastakin syystä: Kaasuautojen suosio on kasvanut ja se on varsin edullinen ja ympäristöystävällinen tapa autoilla. Viime aikoina kaasutankkausverkostoa on kehitetty ja varsinkin pääkaupunkiseudulta löytyy jo varsin kattava kaasuasemaverkosto.

Kaasutekniikasta haluttiin tiepalvelumiehille myös käyttökokemuksia ja parhaitenhan se onnistuu testaamalla autoa käytännössä. Kokemuksia hyödynnetään tiepalvelumiesten koulutuksissa ympäri maata.

Caddy Maxi TGI:n varustelijaksi Autoliitto valitsi porilaisen Auto-Kirmola Oy:n, jonka käsialaa oli myös aiemmin keväällä Kainuun tarpeisiin varusteltu Iveco Daily -tiepalveluauto.

Välipohja tavaratilaan

Koska tarve päästä mataliin pysäköintihalleihin pakotti valitsemaan matalan auton, ei tavaratilaan ollut mahdollista toteuttaa seisomakorkeutta. Koko tavaratila haluttiin kuitenkin mahdollisimman hyvin hyötykäyttöön, joten sinne päädyttiin rakentamaan välipohja. Välipohjan alapuolelle rakennettiin takaovelta ulos vedettävän liukualustan päälle suuri laatikosto, joka on osastoitu neljään eri lokeroon. Liukualusta lukittuu ulos vedettynä kahteen ei kohtaan. Auton ylhäältä saranoitu takaluukku toimii sadesuojana laatikoston ollessa ulos vedettynä. Takaluukun sisäpinnalle asennettiin myös tehokas valo, joka valaisee laatikoston ja helpottaa näin tarvittavien työkalujen löytymistä.

Sivuovelle, välipohjan alle, tuli pitkä Modul System -vetolaatikko, joka on erinomainen esimerkiksi hallitunkin ja sen varren säilyttämistä varten. Toki laatikkoon mahtuu muutakin. Näin koko välipohjan alle jäänyt tavaratilan osa saatiin hyödynnettyä tehokkaasti ja niin, että työkalut ovat helposti käden ulottuvilla.

Takatila

Välipohjan päälle rakennettiin osastoiva väliseinä, jolla tavaratila jaetaan takaovelta käytettävään takatilaan ja sivuovelta käytettävään välitilaan. Seinä mahdollistaa monipuolisemmat hyllyratkaisut ja helpottaa niille tulevien tavaroiden tukemista ja paikallaan pysymistä.

Takatilaan tuli lyhyt hyllystö, jonka alla on näppärä salkkutuki estämässä tänä päivänä tyypillisten työkalusalkkujen liikkumista. Tuen avulla salkut saadaan puristettua tiukasti kiinni toisiinsa ja hyllystön seinään.

Lisäksi takatilaan tuli ulos liu’utettava ruuvipenkki, mikä saattaa tietyissä tilanteissa olla hyvinkin tarpeellinen. Ruuvipenkki on asennettu niin, että sen käyttö on mahdollista autossa sisällä tai sen ulkopuolella hieman siitä riippuen, mitä sen ääressä ollaan tekemässä.

Ruuvipenkin viereen asennettiin trukkipistoke, josta saadaan näppärästi apuvirtaa toiseen autoon. Järjestelmä toteutettiin niin, että apuvirta annetaan tiepalveluautoon asennetusta hupiakusta. Napinpainalluksella saadaan erotettua auton oma, alkupeäinen sähköjärjestelmä, jolloin se ei altistu vaurioille autoa käynnistettäessä, kaapeleita kytkettäessä tai irrotettaessa. Kiinteästi asennetulla jännitemittarilla saadaan päävirtakatkaisinta kääntämällä, tarkistettua nopeasti avustettavan auton akku- ja latausjännitteet tai tiepalveluauton hupiakun jännite.

Välipohjan päälle asennettu kompressori hyödyntää invertterin tuottamaa sähköä ja mahdollistaa renkaiden täytön ja rengaspaineiden tarkastukset tien päällä. Lisäksi takaovella on tehokas led-työvalo, ja monipuoliset sisävalot helpottamassa pimeällä työskentelyä. Valaistus toteutettiin vaihtokytkimin niin, että sekä työ- että sisävaloja on mahdollista käyttää tavaratilan ovelta sekä ohjaamosta. Samaa logiikkaa noudatettiin myös välitilan valaistuksen osalta.

Välitila

Välitilaan tuli hyllystöt lokerikkoineen väliseinälle ja auton vasemmalle sivulle. Välipohjan laatikon viereen asennettiin 2000 W siniaaltoinvertteri, josta vedettiin pistokkeet myös takatilaan ja auton ohjaamoon. Tavallisten pistorasioiden lisäksi autoon asennettiin useita 12 V- ja USB-pistokkeita.

Hyllyjen alle rakennettiin tukeva polttoainekannuteline, jonka on tarkoitus pitää mukana kulkevat polttoainekannut tiukasti paikallaan myös mahdollisessa onnettomuustilanteessa, esimerkiksi auton pyörähtäessä katon kautta ympäri. Vaikka tällaiseen tilanteeseen joutuminen ei ole suunnitelmissa, varautuu osaava auton varustelufirma aina pahimpaan – asennusten on kestettävä myös törmäysvoimia.

Edellä mainittujen lisäksi välitilan varustukseen kuuluvat 6:n kilogramman sammutin (toinen vastaava takatilassa) ja kattava ensiapulaukku. Tiepalvelumiehet pitävät ensiaputaitojaan yllä säännöllisin koulutuksin. Autoliiton omistamien tiepalveluautojen, kuten tämänkin, varustukseen kuuluu myös defibrillaattori.

Sekä väli- että takatilan ilmanvaihdosta huolehtii poistoilmapuhallin, jolla saadaan poistettua tehokkaasti ja nopeasti tavaratilasta esimerkiksi mahdolliset polttoainehöyryt.

Polttoainetoiminen ilmalämmitin

Myös Etelä-Suomessa on kovia pakkaspäiviä ainakin muutamia joka vuosi. Jotta pakkasen kylmentämät työkalut olisivat miellyttävämpiä käyttää ja auton luona olisi muutenkin mukavampi työskennellä, päädyttiin tavaratila lämpöeristämään.

Lämmitys toteutettiin Webaston ilmalämmittimellä, joka sijoitettiin kuljettajan istuimen alle. Lämmitysilma johdetaan ilmakanavaa pitkin ohjaamoon sekä tavaratilan väli- ja takatilaan. Ilman virtausta on mahdollista säätää ohjaamon ja tavaratilan välillä kuljettajan paikalta B-pilariin asennetulla näppärällä säätimellä.

Havaittavuus

Tiepalveluauto joudutaan välillä pysäköimään avustuksen ajaksi tai liikenteenohjaustehtävissä paikkoihin, joissa sen pitää kiinnittää muiden tienkäyttäjien huomio mahdollisimman tehokkaasti. Siksi tähänkin VW Caddy Maxiin asennettiin katolle kaksi neljään suuntaan vilkkuvaa vilkkupaneelia. Paneelien näkyvyyttä päädyttiin tehostamaan vielä kuudella ruuhkavilkulla. Niistä kaksi asennettiin sivupeileihin niin, että ne näkyvät eteenpäin, vaikka tiepalveluauton edessä olisikin avustettava auto. Lisäksi auton takaosaan tuli neljä pientä, mutta erittäin tehokasta ruuhkavilkkua. Niistä kaksi asennettiin takaluukun alereunaan niin, että ne näkyvät taaksepäin takaluukun ollessa auki ja peittäessä kattopaneelit – ainakin suoraan takaa päin lähestyttäessä.

Hupiakku

Kaikki autoon asennetut sähköä käyttävät lisälaitteet ottavat virtansa niin sanotusta hupiakusta. Se latautuu ajon aikana auton omalla laturilla ja auton seistessä ”lohkolämmitinjohdon” kautta virtansa saavalla, kiinteästi asennetulla, älylaturilla.

Mikäli hupiakku tulee vahingossa käytettyä tyhjäksi, on tiepalveluauto kuitenkin mahdollista käynnistää, koska lisälaitteet eivät verota käynnistysakun varaustilaa.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.