Mistä löytyy Suomen huonokuntoisin tie? Lähetä meille kuva tai video suoraan mobiililaitteeltasi osoitteessa mtvuutiset.fi/lukijankuvat tai kerro tarinasi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen lifestyle(at)mtv.fi.
Kun lumet keväisin sulavat, paljastuu Suomen teiltä lukematon määrä monttuja, kuoppia ja muita vaurioita. Osa niistä on seurausta päättyneen talven olosuhteista, osa on tuttuja jo aiemmilta vuosilta. Teiden kunnossapidossa on myös suuria alueellisia eroja, eikä kaikkia talven vaurioita saada aina korjattua keväästä syksyyn kestävällä korjauskaudella.
Tyypillisesti tiet kärsivät kaikkein eniten vähälumisina talvina, jolloin autojen nastarenkaat rouhivat tietä tavallista pahemmin. Päällysteeseen syntyy reikiä ja halkeamia myös sulavan sekä jäätyvän veden ja liikenteen yhteisvaikutuksesta.
Väylävirastolla on tarjolla karttapalvelu, josta voi selvittää suurpiirteisen arvion tietyn tien päällysteen kunnosta seuraavalla luokittelulla:
Lue myös: Mitä pitää tehdä, jos hajottaa autonsa monttuun? Huomioi nämä jo vahinkopaikalla – tienpitäjä pääsee usein kuin koira veräjästä
- Punainen (erittäin huono)
- Oranssi (huono)
- Sininen (tyydyttävä)
- Vihreä (hyvä ja erittäin hyvä)