Ministeri Skinnari MTV Uutisille: Saimaan kanavan puukuljetukset yhä poikki – näin se vaikuttaa Suomeen

Ministeri Skinnari: Puukuljetukset Saimaan kanavassa yhä poikki 4:35
"Me teemme jatkuvasti töitä" – katso ministeri Ville Skinnarin haastattelu videolta!

Puukuljetukset Venäjältä Saimaan kanavan kautta Suomeen ovat yhä poikki. Ikävää tilannetta yritetään kuitenkin jatkuvasti ratkoa.

Venäjä yllätti Suomen lokakuussa ilmoittamalla raakapuun kuljetuksen Saimaan kanavan kautta loppuvan 1. marraskuuta alkaen.

Kuljetukset ovat yhä poikki, kertoo kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) MTV Uutisille.

Ministeritasolla asiasta on kommunikoitu viimeksi viime viikolla. Skinnari keskusteli asiasta Venäjän teollisuus- ja kauppaministeri Denis Manturovin kanssa ensimmäistä kertaa jo lokakuussa.

– Tällä hetkellä tilanne on se, että olen kollegani ministeri Manturovin kanssa käynyt keskusteluja tästä asiasta ja meillä on hieman positiivista virettä tällä hetkellä siihen, että ratkaisuja löytyisi, mutta on liian aikaista vielä vetää johtopäätöksiä tai puhua yksityiskohdista, Skinnari kertoo.

Korkean tason dialogia käyty, ratkaisuja ei ole

Syksyn aikana Saimaan puukuljetukset ovat nousseet esille vielä suuremmissakin pöydissä: kun presidentit Vladimir Putin ja Sauli Niinistö tapasivat lokakuussa Moskovassa, Putin lupasi keskustella asiasta Venäjän hallinnon kanssa.

Myös ulkoministerit Pekka Haavisto (vihr.) ja Sergei Lavrov keskustelleet Saimaan kanavan tilanteesta.

Skinnari itse arvioi kaksi kuukautta sitten Ylellä ongelmien liittyvän lähinnä teknisiin yksityiskohtiin. Asia pyrittiin saamaan sovituksi marraskuun alkuun mennessä, mutta ratkaisu antaa yhä odottaa itseään.

– Tilannekuvan selvittäminen on vienyt aikaa, siinä on pakko olla rehellinen, Skinnari myöntää.

Venäjän säätämä asetus lopetti puukuljetukset marraskuun alussa Saimaan kanavan lisäksi myös useilla maarajanylityspaikoilla.

Päätöksen taustalla on Venäjän halu suojella ja modernisoida omaa vientiteollisuuttaan. Maa haluaisi myydä ulkomaille raakapuun sijasta kehittyneempiä tuotteita.

Skinnarin mukaan kysymys on myös toimista etenkin Kiinan vastaisella rajalla tapahtuvaa salakuljetusta vastaan.

"Totta kai tästä on meille harmia"

Mediatietojen mukaan ennen sulkupäätöstä Saimaan kanavassa kulki viisi prosenttia Suomen tuontipuusta, ja kolmasosa kanavan liikenteestä oli puukuljetuksia.

Ministeri Skinnarin mukaan on liian aikaista arvioida, minkälaisia taloudellisia tappioita puukuljetusten pysähtyminen on jo aiheuttanut.

Sekä Suomen että Venäjän teollisuuden kannalta olisi tärkeää, että yritykset voisivat suunnitella toimintaansa vakaisiin tulevaisuudennäkymiin.

– Totta kai tästä on meille harmia ja taloudellisia vaikutuksia. Kuitenkin pitää muistaa, että meillä on erittäin monipuoliset hankintaketjut, Skinnari toteaa.

Ministerin mukaan keskusteluja on edelleen käytävä Moskovassa ja Helsingissä kaikilla tasoilla.

– Olemme kommunikoineet edellisellä viikolla ja varmasti kommunikoimme nyt heti joulun jälkeen. Meillä on valmius järjestää tapaamisia erittäin nopeallakin aikataululla.

Lue myös:

    Uusimmat