Miksi Teslojen katot saattavat aamuisin näyttää ruosteisilta? Tästä on kyse

Moni Tesla-omistaja on hämmästynyt huomattuaan autonsa katon muuttuneen tavanomaista värikkäämmäksi.

Teslan Model X:n ja Model 3:n lasinen katto koostuu kahdesta paneelista, joissa on muiden valmistajien tapaan UV-säteitä blokkaava pinnoite. Sen tarkoituksena on luonnollisesti estää matkustajia saamasta liikaa aurinkoa ja palamasta.

Lasikattoinen auto myös kuumenee nopeammin, jolloin ilmastoinnin on työskenteltävä kovemmin – ja silloin taas rokotetaan sähköauton toimintamatkaa.

Tesla käyttää autojensa lasikatoissa monista muista autovalmistajista poikkeavaa pinnoitetta, jotta langattomat signaalit häiriintyisivät mahdollisimman vähän.

Katso alla olevalta videolta, miltä Teslan tehtaalla näyttää. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Näin valmistuu Tesla Model S -sähköauto 1:30

Tämä pinnoite kuitenkin paljastuu, kun auton katolla on riittävän tiheästi pieniä vesipisaroita – esimerkiksi aamukasteesta johtuen. Pisarat taittavat oikeissa olosuhteissa valoa juuri tavalla, joka paljastaa lasissa olevan pinnoitteen.

Efektin kerrotaan olevan Model 3:ssa huomattavasti vahvempi kuin Model X:ssä.

Vastaavanlaisen ilmiön kerrotaan löytyvän myös Rolls-Royceissa, joidenkin S-sarjan Mercedes-Benzeissä sekä hävittäjissä käytetyistä laseista.

Katso video hämmästyttävältä näyttävästä katosta Tesla-guru Bjørn Nylandin YouTube-videolta.

Lähde: Jalopnik

Lue myös:

    Uusimmat