Kimi Räikkösen takapyörän irtoamiselle formula ykkösten Yhdysvaltain GP:ssä löytyi looginen selitys, mutta miksi toimintavarmana pidetty liikennevalojärjestelmä antoi suomalaiselle lähtöluvan?
Räikkönen keskeytti Texasin Austinissa nelossijalta, kun hänen kolmannella ja viimeisellä varikkokäynnillään oikea takapyörä jäi löysälle renkaita vaihtaessa. Suomalainen ehti jo lähteä varikkoruudusta, joten sääntöjen mukaan mitään ei ollut enää tehtävissä.
Räikkönen ajoi varikon ulostuloväylälle, mutta pakitti sitten Ferrarin pyynnöstä autonsa takaisin varikon suojiin. Italialaistiimille mätkäistiin turvallisuusrikkeestä 5 000 euron sakot.
F1-renkaat vaihdetaan huipputehokkailla paineilmapistooleilla, ja kun oikeaa takapyörää vaihtanut mekaanikko kiristi mutterinupin paikoilleen, kierteet menivät rikki. Tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen mukaan tämä johtui mahdollisesti mutteripyssyn väärästä kulmasta. Vastaavia virheitä sattuu aina silloin tällöin kisoissa ja harjoituksissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sen sijaan erikoisempi asia tilanteessa oli se, miksi Räikköselle näytettiin vihreää lähtövaloa, jos yksi pyöristä oli vielä kiinnittämättä. Nykyisin formula ykkösten muutterinvääntimet on varustettu kuittausnapilla, jota painamalla mekaanikko saa nopeasti viestin eteenpäin, että pyörä on kiinnitetty asianmukaisesti paikoilleen.
Kun kaikki mekaanikot painavat kuittauspainiketta, vihreä valo antaa kuskille luvan jatkaa matkaa. Systeemillä tallit voittavat arvokkaita sadasosia, kun lähtölupaa ei anneta enää käden nostamisella pystyyn, minkä jälkeen niin sanottu tikkarimies vielä nosti kuskin edessä olevan lätkän ja vapautti auton liikkeelle.

