Miksi kahden F1-kuskin takavalot ovat vihreät ja muiden punaiset?

F1-talvitestien ensimmäisellä viikolla kaksi kuljettajaa erottui radalla muista auton takana vilkkuvien vihreiden valojen perusteella. Kyseessä on Kansainvälisen autoliiton FIA:n tapa erotella kuskit toisistaan luokituksen mukaan.

Toro Rosso valitsi brittiläis-thaimaalaisen Alexander Albonin kisakuskikseen jo ennen kuin tämä oli virallisesti ehtinyt suorittaa F1-starttiin vaadittavan FIA:n superlisenssin.

Lisenssi voidaan nykyisin myöntää vain yli 18-vuotiaille kuskeille, joille on kertynyt eri sarjoista tarpeeksi kokemuspisteitä. Albonin kohdalla kyse on enää vain paperisodasta, joka hoituu kuntoon ennen kauden alkua.

Ennen kisaluvan varmistumista Albon on merkitty radalla auton takana vilkkuvilla vihreillä valoilla, joiden tarkoituksena on kertoa kokeneemmille kuskeille, että edellä ajaa aloittelija. Tätä voidaan verrata suomalaisessa siviililiikenteessä valkoiseen varoituskolmioon, jota ajokorttia suorittavat käyttävät.

Toinen ilman superlisenssiä Barcelonassa autoa testannut kuski on ollut Haasin testikuljettaja Pietro Fittipaldi, joka pääsi ajamaan ensimmäiset testikilometrinsä juuri Katalonian radalla.

Lue myös:

    Uusimmat