Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mika Salo ylimääräisessä palaverissa – F1-tuomarointia muutettu, näkyi heti avauskisassa

2017 Getty Images
Julkaistu 28.03.2017 11:20
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

F1-kisoissa toimivilla tuomareilla oli ennen kauden alkua ylimääräinen palaveri, jossa linjattiin tuomitsemista uudella tavalla. Mika Salo kertoo, että palaverin anti näkyi jo Australian kisassa.

Salo ja muut kisoissa tuomaroivat sopivat ennen kautta linjauksista, jotta rangaistukset F1-kisoissa olisivat mahdollisimman johdonmukaisia. Salon mielestä yhdenmukaisuus vaikeutuu, koska tuomarit vaihtuvat kisoista toiseen. Muutosten tärkein pointti on se, että kilvanajo pääsee entistä paremmin kukoistamaan.

– Tästä on puhuttu ennenkin, mutta asioihin puututaan vasta sitten, kun se on tahallista: tahallista osumaa tai tahallista vahingontekoa toiselle. Me puutumme vasta selviin sääntörikkomuksiin, C Moren asiantuntijanakin toimiva Salo kertoo.

Kunkin kisan kolmihenkinen tuomaristo ei itse päätä, mitkä tilanteet se tutkii. Kaikki tilanteet tulevat F1-kisajohtaja Charlie Whitingin kautta; joko Whitingin omasta päätöksestä tai jos tallit vaativat jonkin tilanteen tutkimista. Jos talli valittaa jostain tilanteesta, se on automaattisesti tutkittava.

Australian kisassa Sauberin Marcus Ericsson ja Haasin Kevin Magnussen kolaroivat avauskierroksella, eikä tilannetta olisi tutkittu, mutta molemmat tallit väittivät toisen olleen syyllinen osumaan. Näin tuomaristo teki työnsä, eikä rangaistusta tullut. Salon saaman raportin mukaan viime vuonna tilanteesta olisi todennäköisesti annettu rangaistus.

– Uusi linja on se, että jos kaksi osuu toisiinsa, tilanne katsotaan. Jos se ei ole tahallinen osuma, se annetaan olla. Meidän laitteilla saadaan aika pikaisesti selville, onko jokin tahallinen vai ei, Salo sanoo.

Viime kausina sivustaseuraajalle on tullut helposti olo, että jos radalla tulee osuma, siihen etsitään lähes puoliväkisin syyllinen. Nyt se vähenee.

– Tykkään itsekin siitä, että annetaan ajaa enemmän kilpaa. Periaate on se, että enemmän kilpa-ajamista. Pienet osumat ovat okei, kunhan ne eivät ole tahallisia.

– Jos tv-lähetykseen tulee teksti, että joku tilanne tutkitaan, se ei tarkoita välttämättä mitään. Silloin on vain tullut Charlielle viesti, että jommankumman tiimin mielestä joku on ollut syyllinen, Salo muistuttaa.

Australian kisan alla keskusteltiin siitä, että "Max Verstappen" –sääntö on lieventynyt. Viime kaudella Verstappen aiheutti närää tekemällä sivuttaisliikkeitä jarrutusalueella puolustautuessaan ohittajilta. Sen vuoksi liikkuminen kiellettiin täysin. Nyt tutkinta tulee, jos kuljettaja liikkuu näkyvästi tai ajaa tarpeettoman hitaasti vaarantaen toisen kuljettajan.

Salo on jarrutusalueen liikkeiden suhteen todella tiukka.

– Se on ollut kuskien välinen herrasmiessopimus jo kymmeniä vuosia, ettei jarrutuksessa vaihdeta ajolinjaa. Minä olen edelleen sitä mieltä, ettei sitä saa tehdä ja tulen kyllä pitämään huolen, ettei sitä tapahdu kun minä olen tuomarina, Salo sanoo.

– Jos silloin osuu, se on tahallista ja se on todella vaarallista.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Lewis Hamilton katsoi Max Verstappenin bluffin – hollantilaisen sanat Valtteri Bottakselle ovat täysin ristiriidassa hänen tekojensa kanssaMika Salolta värikästä tarinaa F1-kulisseista: Tuolien heittelyä seuraavat nolostuneet anteeksipyynnöt – Lewis Hamilton usein suomalaistuomarin pakeillaAsiantuntija tiukkana halo-kohusta: "Aina kova huuto, ei tämä ole mikään yllätys"Hamilton tiukensi linjaansa FIA:a kohtaan – "Miksei sama kuin muissa lajeissa?"Vettelin rike helppo osoittaa – runsaasti F1-dataa tulkinnan jatkeenaRäikkönen ja muut mestarit kehuvat kuorossa "Verstappen-sääntöä"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"