F1-auton keräämästä datasta pystytään osoittamaan kuskille tarkalleen, missä kohtaa hän on tehnyt rikkeen mutkaan jarruttaessaan, kertoo MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.
Sebastian Vettel nousi sunnuntain Meksikon osakilpailussa palkintopallille sen jälkeen, kun hänen edestään nurmikon poikki oikaisseelle Max Verstappenille annettiin viiden sekunnin aikasakko.
Palkintopallilla juhlineen Vettelin ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä hänetkin kutsuttiin pian FIA:n kuultavaksi omasta rikkeestään. Yli kolmen tunnin pohdinnan jälkeen FIA ilmoitti lopulta Vettelin saaneen kymmenen sekunnin rangaistuksen, joka pudotti saksalaisen lopputuloksissa viidenneksi. Kolmoseksi nousi Verstappenin tiimikaveri Daniel Ricciardo.
Vettelin katsottiin rikkoneen vain viikon vanhaa sääntöä liikkumisesta jarrutuksen aikana. FIA:n tuomiossa Ferrari-kuskin todettiin tehneen vaarallisen ajolinjamuutoksen jarruttaessaan ohituksen jälkeen mutkaan ennen Red Bull -kuski Ricciardoa.
– Jos tästä ei tule rangaistusta, niin sitten voidaan ottaa se paperi, johon sääntö on kirjoitettu, ja pyyhkiä sillä... vaikka kengänpohjia. Sanotaanko näin kauniisti, Oikarinen kommentoi MTV Sportin studiossa ennen tuomion julistamista.
F1:n sääntöjen inhimillinen tulkinta jää tuomariston ratkaistavaksi, mutta Oikarisen mukaan FIA:lla on olemassa runsaasti auton ajotietokoneen dataa, jonka perusteella ajokäyttäytymistä voidaan verrata edellisiin kierroksiin ja muihin kuljettajiin.
– On helppoa näyttää kuljettajallekin, että tuossa on jarrupaine, tuossa on ratin ohjauskulma ja tuossa on sivuttaiskiihtyvyys: katso, mitä teit. Sitten (näytetään) video ja tämä on ihan selvä keissi – rangaistus ja pois, Oikarinen painotti.

