Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mika Häkkisen lopettamisesta kova väite: ”Oli jo antanut periksi, minä tein hänen säätönsä”

Julkaistu 12.06.2018 06:58
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kahden mestaruutensa jälkeen F1-sarjassa Michael Schumacherin varjoon jäänyt Mika Häkkinen oli jo hyvissä ajoin kaudella 2001 valmis lopettamaan kilpakuljettajan uransa, kertoo McLarenin testikuskina suomalaiselle töitä paiskinut Alexander Wurz.

Jutun videolla Mika Häkkinen esittelee Monacon GP:ssä vuoden 1998 mestariautoaan C Moren selostajalle Niki Juuselalle.

Wurz paljastaa itävaltalaisen ORF:n haastattelussa, ettei joillekin yllätyksenä tullut Häkkisen lopettamispäätös syksyllä 2001 ollut hänelle itselleen minkäänlainen shokki. Mestarin sitoutuminen oli jo horjunut niin pahasti, että hän lopulta ilmoitti syyskuun Italian GP:n yhteydessä pitävänsä välivuoden.

Tuo välivuosi jäi kuitenkin lopulliseksi vetäytymiseksi formula ykkösistä.

– Mika ei kuulunut vuonna 2001 enää mihinkään palaveririnkiin. Hän oli jo antanut periksi henkisesti eikä halunnut sitä enää, Wurz paljastaa.

LUE MYÖS: Mika Häkkinen koki kaudella 2001 vielä Bottaksen Bakun keskeytystä musertavamman kohtalon: "En tiedä, mikä minuun meni"

Itävaltalainen ajoi tuolloin ensimmäistä kauttaan McLarenilla. Hänellä oli jo reilusti kokemusta F1-kisoista Benettonin kuljettajana, mutta McLarenilla kulisseissa työskentely maistui silti erinomaisesti.

– Olin todella paljon mukana toiminnassa ja tein paljon töitä Mikan insinöörin (Mark Slade) kanssa. Oli hauskaa olla hänen testikuskinsa ja tehdä päätökset hänen säädöistään.

Wurzin mukaan Häkkinen oli pyytänyt häneltä apua säätöjen hakemiseen, hän oli tehnyt työtä käskettyä ja Häkkinen oli ajanut voittoon. Suomalainen otti viimeisellä kaudellaan vielä kaksi ikonista voittoa: uransa ainoat ykköstilat Silverstonessa ja Indianapolisissa.

10.1018710aMika Häkkinen tuulettaa voittoa Silverstonessa 2001.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Työpanoksensa ansioista Wurz ehti jo luulla, että hän seuraa Häkkistä McLarenin kisakuskina kaudella 2002. Hänen suureksi yllätyksekseen tehtävä annettiin kuitenkin Kimi Räikköselle, joka oli vasta debytoinut Sauberin ratissa.

Häkkinen myönsi lopettamisensa jälkeen, että kauden alussa Australian Melbournessa sattunut onnettomuus jousituksen rikkouduttua vaikutti hänen suhtautumiseensa lajiin.

– Se onnettomuus vaikutti minuun enemmän kuin pystyitte ulkopuolelta näkemään, Häkkinen kertoi tuolloin.

– Menet täydellä kaasulla ja olet yhtäkkiä täysin avuton, rysäytät kovaa rengasvalliin. Jopa kypäräni hajosi enkä ymmärtänyt, miten se voi olla mahdollista tuhansien testikilometrien jälkeen.

Kolari muistutti häntä ikävästi vuoden 1995 vastaavasta Adelaiden turmastaan, joka oli lähellä vielä Häkkisen hengen.

– Kun yrität saada onnettomuutta pois mielestäsi ja antaa taas 100 prosenttia seuraavassa kisassa, sinulla on silti se kaikki mielessäsi, Häkkinen tunnusti.

LUE MYÖS: Muistatko tämän? Ferrari suruväreissä Monzaan – järkyttynyt Schumi vaati ohituskieltoa

Mika Häkkinen Michael Schumacher 2001 halaus

Lisää aiheesta:

Keke Rosbergin MM-voiton 1982 taustalla koettiin ennennäkemätön arvonalennus – "Koko hänen urallaan ei ollut koskaan pyydetty vastaavaa"Unohdettu McLaren-kuski nostaa Mika Häkkisen jopa Sennan edelle: "Yksi, jota pidin ultranopeana kuskina"Mika Häkkinen sai Ayrton Sennan raivon partaalle – päässä pyöri suuren sensaation hetkellä hämmentäviä ajatuksia: "Kaikkien muiden mielestä oli tapahtunut suuri ihme"Näkökulma: Kuva Michael Schumacherista tarkentunut F1-legendan poissa ollessa – uran häijyimmillekin tempuille ymmärtäjiä arkkivihollisten joukossaMika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"Isä kuoli lentoturmassa, Briatore uhkasi potkuilla – F1-legendalle jäähyväisvoitto kuin taivaan ihmeenä
F1Urheilu

Michael Schumacher ja Mika Häkkinen halaavat viimeiseksi yhteiseksi vuodekseen jääneellä kaudella 2001./ All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa