Ennen laivaan astumista risteilymatkustajat asioivat terminaalissa varustamon lähtöselvitysvirkailijoiden kanssa. Aina kaikki ei suju sulavasti. Nyt lähtöselvittäjät kertovat, kuinka turhan tutuiksi esimerkiksi väärille reiteille varatut matkat, puuttuvat henkilöllisyystodistukset, alennusten nyhtäminen ja valittaminen ovat tulleet.
Risteily varataan väärin
Etu- ja sukunimet voivat olla väärinpäin ja syntymäajat puuttua tai olla virheelliset. Reittejä varataan myös väärinpäin: Tallinna-Helsinki-Tallinna, vaikka on ollut tarkoitus varata Helsinki-Talllinna-Helsinki. Kaikki tällaiset virheet viivästyttävät lähtöselvitystä ja hermostuttavat asiakasta. Lisämaksuista tulee monesti erimielisyyttä asiakkaan kanssa, vaikka hän olisi ihan itse netissä varannut matkan väärin.
Jos varauksessa on vääriä tietoja tai väärä reitti eikä rahaa lisämaksuun ole, matkaan ei pääse. Matka on maksettava kokonaisuudessaan ennen laivaan astumista.
Valittaminen
Yleisimmin ihmiset valittavat lähtöselvityksessä ilmenevistä lisämaksuista, vaikka kaikkein vähitenhän se on lähtöselvittäjän vika. Jos esimerkiksi auto on varattu reittimatkalle henkilöautona (maksimissaan 1,9 metriä korkea) ja se onkin oikeasti 2,4 metriä korkea, meidän on veloitettava lisää. Lisämaksu voi olla yli satasenkin auton korkeudesta riippuen.
Matkahinnoista ja laivayhtiön käytännöistä kuulee myös jatkuvasti valitusta. Jos matka ei näy järjestelmässämme maksettuna eikä asiakkaalla ole mukana oikeanlaista pankkikuittia todisteena maksusta, joudumme veloittamaan matkan uudelleen. Vaikka tällaisen tuplamaksun toinen puolisko on perittävissä takaisin, moni asiakas kimpaantuu käytännöstä.


