Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mersu-pomo ei tyrmää kiisteltyä moottorisääntöä: “Ei ole uusi tieteenala”

Valtteri Bottas.
Valtteri Bottas.xpbimages.com
Julkaistu 25.01.2018 13:42

MTV SPORT

F1-sarjan siirtyminen kolmeen kuljettajakohtaiseen moottoriin ensi kaudella ei edellytä talleilta uusia innovaatioita, katsoo Mercedeksen moottoripomo Andy Cowell.

Kuljettajalle kautta kohden sallittujen voimanlähteiden määrän pudottaminen neljästä kolmeen jakaa voimakkaasti talleja. Muutoksen pelätään kasvattavan kiisteltyjen lähtöruuturangaistusten määrää entisestään.

Red Bull –tallipäällikkö Christian Horner yritti syksyllä turhaan kumota sekopäiseksi kritisoimaansa sääntöä, mutta Cowell ei usko muutoksen olevan talleille lopulta merkittävä rasite.

- Siirtyminen kolmeen moottoriin tarkoittaa sitä, että jokaisella moottorilla on ajettava viiden sijaan seitsemän osakilpailua. Se on kohtalainen askel eteenpäin, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana jokainen insinööri on asteittain kasvattanut kaikessa työssään komponenttien elinikää. Se ei siis ole uusi tieteenala, kyse on vain eri lukemasta, Cowell totesi motorsport.comille.

Cowell ei usko valmistajien tinkivän ensi kaudella teholukemista, vaikka voimanlähteen luotettavuus nouseekin entistä suurempaan rooliin.

- Insinöörit ovat työssään tottuneet tähän täysin. Emme missään tapauksessa halua tehdä kompromissia aika-ajo- tai kisavauhtimme kanssa, mutta samalla emme myöskään halua keskeytyksiä tai lähtöruuturangaistuksia.

- Joillain osa-alueilla kyse on tasapainosta raa’an tehon ja komponentin eliniän välillä, toisilla taas tasapainosta raa’an tehon ja massan välillä, Cowell lisäsi.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"Mercedes-pomo Toto Wolff tiukkana: Moottorikehityksen tuplakulut täytyy välttääRenault-pomo haluaa keventää kehitystaakkaa – moottorit jäädytettävä ensi kaudellaMercedes asettaa Ferrarille kovan haasteen: "Tehoja karsimalla ei voiteta mestaruuksia"Honda kriittisenä F1-moottorisäännölle: "Ei ole kohtuullista"Mercedes lyttää moottorisuunnitelmat: säästöjen sijaan kulut vain nousisivat
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"